Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Klienti H-Systemu přijdou definitivně o domy. Ústavní soud odmítl stížnost Svatopluku

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost družstva Svatopluk proti verdiktu Nejvyššího soudu, podle kterého mají někdejší klienti H-Systemu vyklidit domy v Horoměřicích u Prahy. Dosud platil odklad vykonatelnosti, o kterém ústavní soudci rozhodli loni v srpnu. Odmítavé usnesení v těchto dnech soud doručuje účastníkům řízení, řekla ČTK mluvčí Ústavního soudu Miroslava Sedláčková. Soud rozhodoval neveřejně, na výsledek upozornila Česká televize.

Členové družstva Svatopluk tvoří část poškozených z kauzy zkrachovalé stavební firmy H-System. Domky si dostavěli, ale bez souhlasu konkurzního soudu. Členy družstva rozhodnutí ÚS šokovalo, nesouhlasí s ním.

Podle verdiktu Nejvyššího soudu má konkurzní správce H-Systemu Josef Monsport právo zpeněžit nemovitosti spadající do konkurzní podstaty ve prospěch všech věřitelů. Monsport dnes ČTK řekl, že dotčené nemovitosti v Horoměřicích jsou podle něj nyní "právně čisté" a lze je zpeněžit. Lidé, kteří v domech bydlí, k nim podle něj nemají jakékoliv právo. Odmítl ale, že by chtěl nyní obyvatele dostavěných domů vystěhovat.

"Nechci přistoupit k radikálním krokům, které by znamenaly vyhození lidí na ulici. To ať už si uváží věřitelský výbor, až se sejdeme," uvedl Monsport. Výbor ale podle jeho názoru bude mít stejný pohled. Dodal, že by domy rád prodal jako celek jednomu majiteli který by je současným obyvatelům dál pronajímal. Termín další schůze věřitelského výboru zatím není známý.

Premiér Andrej Babiš (ANO) uvedl, že rozhodnutí Ústavního soudu by mělo být respektováno. "Přesto lidsky je to pro mě těžko pochopitelné a přijatelné," napsal na dotaz ČTK. Věcí se podle něj zabývá ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO), nález analyzuje. "Co nejdříve se poradíme, zda stát může v dané věci učinit nějaké kroky," dodal premiér.

Advokátku Hanu Kordovou Marvanovou, která zastupuje jinou skupinu poškozených klientů H-Systemu, verdikt ústavních soudců překvapil.

"Čekala jsem spíše odlišné rozhodnutí, ale verdikt je třeba respektovat. Řešení, tedy spravedlnost pro všechny, je třeba hledat v rámci konkurzního řízení," řekla ČTK právnička, která se případem zabývá 21 let. Kauza podle ní ukazuje nefunkčnost justičního systému, navíc ji provázela řada pochybení odpovědných orgánů. "Těžko se dá napravovat jedna křivdu jinou křivdou," soudí. Už dříve jednala s Babišem o možnostech odškodnění klientů H-Systemu. "Čekáme, jaký postup nyní zvolí ministerstvo spravedlnosti," dodala Marvanová.

"Je to ohromná tragédie pro ty lidi," komentoval rozhodnutí lidovecký senátor a hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek, který se v případu dlouhodobě angažuje. "Je to svým způsobem vítězství mafie v České republice, protože jak se ukázalo, v konkurzu peníze byly. Kdyby se prodával majetek z konkurzu tak, jak měl, tak by byli klienti odškodnění a tato záležitost se dala vyřešit. Klienti byli okradeni, ale de facto špatně zpeněženým majetkem, který v H-Systemu zůstal," uzavřel Čunek.

Společnost H-System uzavřela po svém založení v roce 1993 se stovkami zájemců smlouvy o výstavbě a převodu bytů a domků v okolí Prahy. Na podzim 1997 zkrachovala, dokončila jen 34 rodinných domů. Tisícovka lidí přišla po pádu H-Systemu o miliardu korun. Majoritní akcionář Petr Smetka si za vytunelování firmy odpykal 12 let ve vězení. Situace členů Svatopluku je specifická tím, že si byty sami na vlastní náklady dostavěli, ovšem bez souhlasu konkurzního soudu.

Témata:  H-System soudy

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy