Komentář Lukáše Kovandy: Osobnosti s celosvětovým virálním dosahem stále výrazněji hýbou miliardami na burzách. Naposledy to předvedla fotbalová megastar Ronaldo.
Na pondělní tiskové konferenci před zápasem jeho Portugalska s Maďarskem v rámci šampionátu Euro 2020 se ušklíbl na dvě lahve nápoje Coca-Cola. Ty mu na konferenční stolek připravili organizátoři. Coca-Cola totiž patří tradičně k hlavním sponzorům fotbalových mistrovství. Ronaldo se však na připravené lahve sladkého nápoje ušklíbl a s ostentativní nechutí je přesunul mimo svůj dosah. Místo toho si vyžádal vodu.
Ronaldův úšklebek zaznamenala a začala šířit online média a sociální sítě. Získal silný virální náboj a v mžiku obletěl svět. Toho se lekli investoři do akcií Coca-Coly, kteří se jich houfně začali zbavovat. Báli se propadu, který fotbalistovo gesto – zřetelné odmítnutí ikonického nápoje – vyvolá.
Včera tak akcie nápojářské firmy zaznamenaly citelný propad. V důsledku Ronaldova úšklebku odepsaly 1,7 procenta, což znamená, že tržní hodnota Coca-Coly klesla o zhruba čtyři miliardy dolarů, což odpovídá bezmála 85 miliardám korun.
Ze svého majetku by takovou ztrátu uměl pohodlně pokrýt prakticky jen jediný Čech, a to zesnulý Petr Kellner. Další miliardáři v letošním pořadí nejbohatších Čechů dle Forbesu už mají majetek buď srovnatelný (Radovan Vítek) nebo nižší (všichni další v pořadí), než je suma 85 miliard korun.
Tato událost je nejnovějším potvrzením rostoucího vlivu globálně sledovaných sportovních a společenských hvězd, ale také třeba hvězdných byznysmenů typu Elona Muska. Subjektivní postoje těchto lidí skrze online prostředí v reálném čase ovlivňují náladu miliard konzumentů po celém světě, jejíž změna se může přetavit do trvalejšího postoje. Ten pak může způsobit výrazné ztráty – ale i přivodit nebývalé zisky – konkrétnímu akciovému titulu nebo aktivu obecně, například kryptoměně.
Témata: Coca-Cola, Cristiano Ronaldo
Související
6. července 2024 15:14
7. května 2021 9:20