Distributoři PHM musí dále přimíchávat biosložku do paliv, uvedl šéf unie

Distributoři pohonných hmot budou muset nadále přimíchávat biosložku do paliv. Ukládá jim to zákon, podle kterého musí snižovat emise z paliv. Zákon by se musel nejdříve změnit, současný rekordní růst cen tak toto opatření nezmírní. ČTK to dnes řekl předseda Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček.

Ilustrační fotografie

Indráček vychází z informací, které vláda sdělila ve středu. "Aby se to stalo faktem, musí to projít Parlamentem. My to přimícháváme na základě zákona o ovzduší. Musí to projít Parlamentem, Senátem, prezidentem, musí to nabýt účinnosti. I kdyby to prošlo na první čtení, tak si reálně dovedu představit, že to platí od 1. července," řekl Indráček.

Distributoři mají povinnost snižovat emise z prodaných paliv, děje se tak právě přimícháváním biosložky. Podle Indráčka jde o jednu z nejlevnějších variant, další variantou je třeba nákup takzvaných emisních úspor. "I když nám stát řekne, že ji nemusíme přimíchávat, tak ji budeme přimíchávat. Pokud by nám zakázali přimíchávat biosložku, budeme hledat jiné cesty, jak snižovat emise. Půjde o dražší varianty, takže poroste cena pohonných hmot," upozornil Indráček.

Pokud je za rozhodnutím vlády také zbavení povinnosti snižovat emise, potom zrušení povinnosti přimíchávat biosložku bude mít efekt. Vláda ale ve středu takovou informaci neuvedla. "Pokud by to vláda udělala, nafta by mohla jít o 1,5 koruny dolů, možná i o více, třeba až o dvě koruny," řekl Indráček.

Problémem jsou také smlouvy, které dodavatelé s výrobci biosložky mají. Musí splnit již uzavřené kontrakty, nebo budou platit penále. Okamžitý efekt by tak zrušení biosložky v palivech nemělo. Největším výrobcem biopaliv v Česku je lovosická firma Preol, která patří do skupiny Agrofert ze svěřenských fondů bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO). Spolu s dalším podnikem z holdingu Agrofert, společností Primagra z Milína na Příbramsku, má na dodávkách biosložek pro státního distributora paliv Čepro dlouhodobě zhruba poloviční podíl.

Indráček očekává, že cena pohonných hmot na komoditní burze v Rotterdamu se bude snižovat. Tamní burza určuje ceny pohonných hmot i u českých čerpacích stanic. "Cena v Rotterdamu je podle mě přepálená a půjde dolů," řekl Indráček. Zlevnění by se pak mohlo u českých čerpacích stanic projevit v řádu dní.

Vláda v reakci na růst cen ve středu rozhodla o zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní auta do 12 tun. Podle dopravců jsou ale opatření nedostatečná, volají po dočasném zastropování cen a následném snížení spotřební daně. Zemědělský svaz uvedl, že zrušení přimíchávání biosložky do paliv je špatný krok, který se v cenách pohonných hmot neprojeví.

Cenu benzinu a nafty tvoří několik složek. Zejména to je cena ropy, která záleží na typu ropy (dražší bývá ropa s nižším obsahem síry), dále spotřební daň (u benzinu to je 12,84 Kč na litr, u nafty 10,95 Kč na litr), daň z přidané hodnoty ve výši 21 procent (počítá se z ceny zahrnující spotřební daň), cena za dopravu, zpracování v rafinerii, dopravu do čerpacích stanic, dále marže zpracovatelů ropy a marže čerpacích stanic (pohybuje se okolo jedné koruny na litr).

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky