Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Škoda s obavami sleduje jednání o brexitu. Tisíce pracovních míst jsou v ohrožení

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Evgeny Petrov, EuroZprávy.cz

Velká Británie byla v roce 2017 čtvrtým největším trhem automobilky Škoda Auto. Firma proto bedlivě sleduje jednání kolem odchodu Velké Británie z Evropské unie a doufá, že výsledná vzájemná dohoda bude obsahovat v co nejširší míře zachování současných svobod pohybu zboží, pracovníků i kapitálu, řekl ČTK mluvčí Škoda Auto Zdeněk Štěpánek. Důležité je pro firmu také vzájemné uznávání homologací.

"Jako globálně působící společnost považujeme jakékoli potenciální tarifní i netarifní bariéry v mezinárodním obchodě za opatření, která mu obecně neprospívají," řekl Štěpánek.

Podle něj je kromě jiného důležitá otázka homologací u nových vozidel. Firmě nyní pro vývoz do Británie stačí evropská homologace, je ale otázkou, zda by Británie uznávala evropské homologační předpisy také po brexitu. "Z tohoto důvodu doufáme, že výsledná vzájemná dohoda bude obsahovat v co nejširší míře i zachování současných svobod pohybu zboží, pracovníků i kapitálu a také vzájemné uznávání homologačních předpisů u nových vozidel," řekl Štěpánek.

Na britský trh dodala Škodovka v loňském roce 80.100 vozů. V prvním pololetí letošního roku si britský trh tuto pozici uchoval, za prvních šest měsíců dodala firma 42.700 vozů. Celkem automobilka v loňském roce dodala celosvětově 1,2 milionů vozů, za prvních 11 měsíců letošního roku to bylo téměř 1,15 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35.000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Významným trhem je Británie také pro kolínskou automobilku TPCA. Na britský trh míří z kolínské továrny asi 22 procent vozů. Připravenost firmy na brexit nebo jeho případný vliv na výrobu a export nechtěl mluvčí Tomáš Paroubek komentovat.

Změny po brexitu neucítí příbramský dodavatel řídicích systémů pro energetiku a průmysl ZAT. "Společnost ZAT nevyvíjí významné obchodní aktivity s firmami z Velké Británie, proto se nás brexit nedotkne," uvedla mluvčí firmy Denisa Ranochová.

Témata:  Škoda auto Brexit

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:19

Fiala slibuje platy jako v Německu do pěti let. Realita je vzdálená desítky let

Premiér Petr Fiala v Otázkách Václava Moravce několikrát uvedl, že pokud bude jeho vláda pokračovat i v příštím volebním období, budou mít Češi nakonec mzdy jako Němci nebo Rakušani. Tedy zhruba během pěti let. To je ovšem vysoce nereálné. Skutečností je naopak to, že jak Německo, tak zejména Rakousko během posledních pěti lety Česku mzdově dále utekly, jak vyplývá z dat OECD. Takže mzdy v Česku zaostávají nyní za mzdami v Rakousku a Německu ještě výrazněji než roku 2019. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy