Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dálnice D1 kolabovala i dnes. Takhle to vypadalo, když sněžilo

Kolony na D1
Kolony na D1
Foto: ŘSD

Dopravu na dálnici D1 mezi středními Čechami a Vysočinou dnes opět zásadním způsobem ochromilo sněžení. Kolony aut ve směru na Brno byly dlouhé desítky kilometrů. Podle Kraje Vysočina způsobila kolaps nepřipravenost modernizovaného úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na zimní podmínky. Od ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) požaduje úpravy. Ministerstvo zvažuje zákaz jízdy kamionů v levém pruhu dálnic. Dopravní kolaps na nejvytíženější dálnici v Česku dnes řešila i Poslanecká sněmovna.

Doprava na D1 kolabovala na několika místech postupně od středečního odpoledne po hustém sněžení. Policisté ji museli několikrát uzavřít. Některá auta stála v koloně až 14 hodin. Později provoz blokovaly odstavené kamiony, jejichž řidiči si vybírali povinnou přestávku, policisté je museli budit. Silničáři měli problém dostat do kolony sypače. Musela jim asistovat policie. Problémy byly i na okolních silnicích.

Situace se uklidnila odpoledne, kdy byla prosolená a mokrá dálnice průjezdná v obou směrech a kolony se pomalu začaly rozjíždět. Největší kolona byla mezi kilometry 78 a 90 ve směru na Brno.

"Je to nepřipravenost Ředitelství dálnic a dálnic a ministerstva dopravy, jinak to vyjádřit nemůžu," řekl novinářům hejtman Vysočiny Jiří Běhounek (ČSSD) po jednání pracovní skupiny Doprava. Kraj podle něj opakovaně upozorňoval, že úsek je v zimě problematický i bez zúžení, které si vynutila oprava. Kraj pošle Ťokovi žádost o posunutí svodidel a další úpravy v úseku mezi 90. a 104. kilometrem dálnice.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa dnes řekl, že nepřeruší-li stavební firmy práci na modernizaci úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem do 17. prosince, ukončí s nimi stát smlouvu. Stavbaři naopak požadují prodloužení prací do 4. ledna. Oprava úseku nabrala velké zpoždění.

Sdružení dopravců Česmad Bohemia varuje, že kolaps na D1 způsobuje tuzemskému hospodářství mnohamilionové škody. Dopravci ze situace viní podle nich nepřipravené silničáře. Naopak ŘSD obvinilo z podílu na kolapsu kamiony, jejichž řidiči blokovali průjezdnost tahu.

Ministerstvo dopravy zvažuje, že kvůli situaci na D1 zakáže jízdu kamionů v levém pruhu na dálnicích včetně předjíždění. Ťok taky oznámil, že ve spolupráci s policií chystá krizový scénář, který by měl operativně zabránit vjezdu kamionů na dálnici či její část, tvoří-li se na ní kolony.

Situaci na D1 dnes řešila i Sněmovna. Na schůzi k církevním restitucím se kvůli problémům na dálnici nedostali mnozí poslanci. Komunisté chtějí navrhnout, aby za takové situace kamiony nesměly předjíždět a blokovat dopravu. Ve Sněmovně to oznámil předseda poslanců KSČM Pavel Kováčik. Změnu zákona slíbil předložit, pokud to neudělá ministerstvo.

Předseda ODS Petr Fiala řekl, je připraven s Kováčikem spolupracovat na tom, aby se situace neopakovala. Podle lidovců za současný stav může ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, chtějí o tom s vládou jednat na úterním zasedání Sněmovny.

Témata:  dálnice D1 poslanecká sněmovna

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 22:13

Hra na štěstí? Ne, správný postup při investování výrazně snižuje riziko ztráty

KOMENTÁŘ Martina Pleštila, ředitele úseku investic, Broker Trust - Úroky na spořicích účtech klesají. Ještě víc tak poroste investiční apetit Čechů, kteří hledají pro své úspory lepší výnos. Už loni přitom investice v ČR zaznamenaly mimořádný rok. Češi měli jen ve fondech kolektivního investování vloženo přes 938 miliard korun, což bylo meziročně o nevídaných 25 procent více. Jak při investování efektivně snižovat riziko ztráty? Podívejte se na šest praktických tipů.

Zdroj: MoneyMAG.cz

Další zprávy