Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kde se stává nejvíce nehod? Těmto silnicím se raději vyhněte

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Již osmý rok v řadě vydává Allianz přehled nejrizikovějších úseků na tuzemských silnicích. Upozorňuje na místa s nejvyšší nehodovostí za poslední tři roky a motoristům radí, kterým silnicím je lepší se raději vyhnout. Podrobnou analýzou policejních statistik přispívá Allianz pojišťovna k prevenci silničních nehod.

Aktualizovaná analýza vychází z databáze JDVM (Jednotná dopravní vektorová mapa) s lokalizací všech dopravních nehod v České republice evidovaných Policií ČR. Jsou v ní identifikována místa nejčastějších dopravních nehod s vážnými zdravotními následky v letech 2015–2017. Stejně jako v předchozích ročnících této analýzy byly i nyní posuzovány dálnice a silnice I. třídy.

Podmínkou pro zařazení konkrétního úseku do statistiky Allianz Automapy bylo, že na dané komunikaci se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé vážné dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtím a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 100 metrů.

Kromě počtu vážných nehod byly dále nehodové lokality porovnány podle počtu osob, které zde utrpěly smrtelná nebo těžká zranění, podle četnosti dalších drobnějších nehod v daném místě a počtu lehčích zranění. Z celkového množství takto definovaných nehodových míst poté Allianz sestavila celostátní žebříček 20 nejrizikovějších lokalit.

Dále bylo ve 13 krajích (tj. všech kromě hl. města Prahy) identifikováno vždy po pěti nejzávažnějších úsecích. Celkem bylo posuzováno 62 nehodových lokalit (v Karlovarském kraji splnily kritéria pro zařazení pouze dva úseky), kde došlo k 154 dopravním nehodám s usmrcením nebo těžkým zraněním.

Nejrizikovější místo ČR je v Plzeňském kraji, následuje Zlínský a Pardubický kraj.

Vůbec nejrizikovějším místem v Česku byla v letech 2015–2017 křižovatka na silnici I/27 v katastru obce Třemošná jen několik kilometrů severně od Plzně. Na konci ulice Americká se za poslední tři roky odehrálo celkem 12 nehod. Jedna z nich stála přímo na místě život jednoho cestujícího, dalších 7 se zde vážně zranilo. Lokalita získala smutné prvenství i loni.

Druhým nejrizikovějším úsekem se stala zatáčka na silnici I/50 ve Zlínském kraji. V katastru Starých Hutí poblíž Uherského Hradiště se v letech 2015–2017 stalo celkem 13 nehod, při kterých jeden člověk zemřel a čtyři lidé se těžce zranili. I tento rizikový úsek se v žebříčku objevuje opakovaně, a to přesto, že zde v roce 2015 přibyla řada bezpečnostních prvků.

Třetí místo v zemi obsadily serpentiny v katastru Červené Vody v Pardubickém kraji. V jedné ze zatáček na silnici I/11 v okrese Ústí nad Orlicí došlo v daném období k sedmi nehodám s pěti těžkými zraněními. Úsek se stal nejnebezpečnějším v kraji i v loňském roce.

Nejkritičtější místa na silnicích v ČR v letech 2015–2017

V žebříčku 20 nejrizikovějších lokalit v Česku figurují některé regiony vícekrát. Nejhůře dopadl Středočeský kraj, který je za období 2015–2017 zastoupen hned čtyřikrát. Třikrát se umístil kraj Zlínský. Naopak kraje Královéhradecký, Liberecký a Ústecký se v TOP 20 vůbec neobjevily.

Silnice Kraj Okres Vážné nehody Zraněné osoby Katastr SZ TZ LZ 01 I/27 Plzeňský PS 4 1 7 0 Třemošná 02 I/50 Zlínský UH 4 1 4 2 Staré Hutě 03 I/11 Pardubický UO 4 0 5 1 Červená Voda 04 I/11 Olomoucký SU 4 0 5 0 Olšany 05 I/50 Zlínský UH 3 2 6 1 Buchlovice 06 I/38 Středočeský MB 3 1 5 3 Nepřevázka 07 I/38 Vysočina JI 3 0 6 9 Svojkovice 08 I/44 Olomoucký SU 3 3 1 6 Mohelnice 09 I/59 Moravskoslezský KA 3 1 3 3 Karviná 10 I/3 Středočeský BN 3 1 3 1 Benešov 11 I/52 Jihomoravský BV 3 0 4 7 Mikulov 12 I/21 Plzeňský TC 3 3 0 2 Bor 13 I/9 Středočeský ME 3 2 1 2 Medonosy 14 I/35 Pardubický UO 3 1 2 3 Vysoké Mýto 15 I/49 Zlínský ZL 3 1 2 3 Zlín 16 I/34 Jihočeský JH 3 1 2 1 Třeboň 17 I/9 Středočeský ME 3 1 2 1 Tupadly 18 I/11 Moravskoslezský OP 3 0 3 6 Mokré Lazce 19 I/34 Vysočina HB 3 0 3 5 Ždírec n. Doubravou 20 I/21 Karlovarský CH 3 0 3 3 Drmoul

Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění.

Pořadí závažnosti jednotlivých nehodových lokalit bylo stanoveno v jednotlivých krocích podle následujících kritérií:

1) počet nehod, při kterých došlo k smrtelnému a/nebo těžkému zranění;

2) počet osob, které utrpěly při těchto nehodách smrtelné, nebo těžké zranění;

3) závažnost zranění;

4) počet ostatních nehod v dané lokalitě

K téměř třetině ze 154 nehod došlo o víkendu a při 25 z nich byl sražen chodec

„Nehodové lokality i jednotlivé dopravní nehody jsou všeobecně rozdílné, ovšem ze souhrnné statistiky lze vyvodit několik dílčích závěrů a specifikací. Převážná většina nehod se stala ve dne, na suché vozovce a viníkem byl řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedl dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby, která se na vzniku Allianz Automapy podílí.

Ze 154 zkoumaných vážných dopravních nehod se 49 havárií stalo o víkendu. Ve 12 lokalitách dokonce došlo ke všem nebo k převážné většině nehod o víkendu. Bylo tomu tak i u dvou z celkem čtyř vážných nehod v nejrizikovější lokalitě v zemi, křižovatce severně od obce Třemošná.

Přestože větší část nehod se stala na suché vozovce, ke 42 haváriím došlo za mokra a ve 12 úsecích tento charakter nehod převažoval, a to například i v nejrizikovějších lokalitách Karlovarského, Moravskoslezského a Olomouckého kraje.

Za zmínku rovněž stojí, že 25 nehod představovalo srážku s chodcem. V devíti lokalitách pak tento typ nehod převažoval, například v úsecích, které získaly prvenství v rámci Olomouckého a Ústeckého kraje. Tyto dopravní nehody byly však identifikovány ve všech krajích ČR kromě Jihočeského, Karlovarského, Libereckého a Plzeňského.

Pouze u 6 nehod ze 154 hrál roli alkohol. Viník pod vlivem alkoholu byl zjištěn v Červené Vodě (Pardubický kraj, třetí nejrizikovější místo v zemi), ve Svojkovicích (nejkritičtější místo v kraji Vysočina), Golčově Jeníkovu (Vysočina), Mohelnici (Olomoucký kraj), Boru (Plzeňský kraj) a ve Zlíně.

Témata:  dopravní nehody auta

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:19

Fiala slibuje platy jako v Německu do pěti let. Realita je vzdálená desítky let

Premiér Petr Fiala v Otázkách Václava Moravce několikrát uvedl, že pokud bude jeho vláda pokračovat i v příštím volebním období, budou mít Češi nakonec mzdy jako Němci nebo Rakušani. Tedy zhruba během pěti let. To je ovšem vysoce nereálné. Skutečností je naopak to, že jak Německo, tak zejména Rakousko během posledních pěti lety Česku mzdově dále utekly, jak vyplývá z dat OECD. Takže mzdy v Česku zaostávají nyní za mzdami v Rakousku a Německu ještě výrazněji než roku 2019. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy