Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Velikonoční pečení ze surovin v akci se proti loňsku prodraží o 32 procent

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ingredience na velikonoční pečení letos v akčních letácích meziročně zdražily asi o 32 procent. Nejvíce narostla cena mléka, proti minulému roku o 98 procent, a cukru krupice, asi o 88 procent. Vyplývá to z průzkumu České distribuční, která je největším distributorem letáků v České republice. Zájem o dekorace a suroviny na velikonoční pohoštění v obchodech již také roste a zatím je srovnatelný s loňskem, zjistila ČTK od vybraných prodejců.

V akcích jsou letos dražší také vejce. Deset kusů velikost M vyjde na přibližně 44 korun, proti loňsku je to o 13 korun více, stojí v průzkumu. Cena kostky másla podle něj stoupla o 6,5 Kč na 43 korun, cena kilogramu polohrubé mouky pak o 2,3 Kč na 20,2 koruny. Celkově bude letos příprava velikonočního beránka nebo mazance ze surovin ve slevě stát 60 Kč, ve srovnání s minulým rokem je to nárůst o 15 korun, zjistila firma.

Průměrná sleva devíti sledovaných položek se podle České distribuční o Velikonocích pohybuje okolo 24 procent, minulý rok to bylo 26 procent. Společnost analyzovala letáky sedmi největších tuzemských řetězců z období před loňskými a letošními Velikonocemi.

Poptávka po surovinách na pečení a dalším pohoštění začíná již tři týdny před Velikonocemi, řekl ČTK mluvčí firmy Košík.cz František Brož. Pomlázky a malovaná vajíčka podle něj proti loňsku zdražily o 12 až 15 procent. Každoročně čím dál tím více nákupů firma o Velikonocích vozí na chaty a chalupy, doplnil. V prodejnách Globus mají zákazníci aktuálně největší zájem o čerstvé maso, jako je například jehněčí a králičí, nebo o velikonoční dekorace. Ve výzdobě podle mluvčí Anety Turnovské letos převládá žlutá, červená, zelená a modrá barva. Firma plánuje napéct 100.000 mazanců a 80.000 jidášů, tedy stejné množství jako loni, uvedla.

Největší nápor zákazníků v Penny Market očekávají v následujícím týdnu. "V tomto období roste počet velkých, takzvaných rodinných, nákupů a klesá počet těch běžných každodenních," řekl ČTK mluvčí Tomáš Kubík. S ohledem na ekonomickou situaci podle něj dodavatelé nenabízejí tolik novinek jako v předešlých letech.

Při přípravě pohoštění letos Češi příliš neexperimentují a drží se klasiky, uvedl mluvčí Tesco Michal Kuzmiak. Pomlázky, barvená vajíčka nebo velikonoční mazance jdou podle něj na odbyt už v těchto dnech. Na Rohlík.cz zákazníci naopak nejvíce žádají čerstvé bylinky, jako jsou medvědí česnek nebo kopřiva, řekla ČTK mluvčí Denisa Morgensteinová. Poptávka je podle ní také po bramborách, za které si Češi o svátcích rádi připlatí, doplnila. V nabídce má podle ní e-shop také máslo ve tvaru zajíce, nově letos zařadí pomlázky. Lidl svým zákazníkům přináší výběr čokoládových figurek, které má i ve veganské variantě, nebo alkoholu. V příštím týdnu firma zopakuje akční nabídku na suroviny na pečení, uvedl mluvčí Tomáš Myler.

Průměrné ceny vybraných položek v akčních letácích, Velikonoce 2022 a 2023:

Položka

Průměr. cena 2022

Průměr. sleva 2022

Průměr. cena 2023

Průměr. sleva 2023

 Rozdíl (Kč)

 Rozdíl (%)

Máslo (250 g)

36,57 Kč

29%

43,10 Kč

20%

6,53 Kč

18%

Vejce slepičí velikost M (10 ks)

31,23 Kč

15%

44,08 Kč

15%

12,85 Kč

41%

Prášek do pečiva (1 ks)

1,65 Kč

41%

2,69 Kč

28%

1,04 Kč

63%

Mléko polotučné (1 l)

10,90 Kč

31%

21,57 Kč

25%

10,67 Kč

98%

Vanilínový cukr (1 ks)

2,95 Kč

27%

2,99 Kč

25%

0,04 Kč

1%

Cukr krupice (1 kg)

13,23 Kč

25%

24,90 Kč

18%

11,67 Kč

88%

Mandle celé neloupané (100 g)

20,35 Kč

41%

19,72 Kč

46%

-0,63 Kč

-3%

Rozinky (100 g)

7,80 Kč

30%

8,97 Kč

25%

1,17 Kč

15%

Pšeničná mouka polohrubá (1 kg)

17,90 Kč

17%

20,23 Kč

30%

2,33 Kč

13%

Celkem

142,58 Kč

28%

188,25 Kč

26%

45,67 Kč

32%

zdroj: Česká distribuční

Témata:  Velikonoce pečení mouka

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy