Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Řidiči v neděli koupili rekordních 70 tisíc dálničních známek

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Čeští motoristé v neděli nakoupili dosud rekordní počet nových elektronických dálničních známek za den. Pořídili si téměř 70.000 známek, v drtivé většině s roční platností. Například v prosinci byl průměrný počet prodaných známek kolem 20.000 za den. ČTK to dnes sdělil mluvčí projektu e-známek Martin Opatrný. V neděli definitivně skončila platnost papírových kuponů, od letoška je nahradily elektronické viněty.

Celkově zatím řidiči nakoupili 1,35 milionu známek v hodnotě za asi 1,9 miliardy korun. Největší zájem je o roční kupony. Během neděle si jich lidé koupili 64.114. O krátkodobé elektronické známky není tak vysoká poptávka. Desetidenních se v neděli prodalo 2804, třicetidenních 1391.

"Lidé mají obecně tendenci nechávat věci na poslední chvíli. To se ukázalo i v neděli, kdy jsme měli zatím největší prodejní nápor. I dnes se vysoká čísla zatím drží," uvedl Opatrný. Nenaplnily se ovšem zatím obavy z nejexponovanějšího scénáře, podle kterého se kvůli končí platnosti starých vinět mohl denní zájem vyšplhat až ke stovkám tisíců. Za celý rok 2020 stát prodal kolem dvou milionů kusů ročních známek, většinu právě začátkem roku kvůli její kalendářní platnosti.

Nové elektronické známky jsou vázány na poznávací značky aut, není už tak nutné je lepit na přední sklo vozidla. Novinkou je také klouzavá platnost nových ročních vinět. Řidiči si mohou nastavit platnost známky od přesně vybraného data na následujících 365 dní bez ohledu na kalendářní rok. U papírových kuponů platila roční známka celkem 14 měsíců, výhradně však od prosince předcházejícího roku do konce ledna roku příštího. I kvůli tomu zřejmě řada řidičů po vypršení platnosti starých známek s nákupem ještě čeká.

Známku je nyní možné zakoupit s až 90denním předstihem. Předstih alespoň několika dní Cendis, který má systém na starosti, doporučuje, umožní to případnou opravu špatně zadaných údajů při nákupu. Chyby se dopustila přibližně tři procenta nakupujících, často při vyplňování poznávací značky auta.

Nezměnily se naopak ceny známek, roční stojí 1500 korun, 30denní 440 korun a desetidenní je za 310 korun. Známky jsou k dostání na e-shopu edalnice.cz, dále na pobočkách pošty, čerpacích stanicích Euro Oil a v samoobslužných koscích u hranic.

Témata:  dálniční známky dálnice

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy