Spotřebitelé většinou dobře vědí, že při nákupu v internetovém obchodě mohou odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Z každého pravidla však existují výjimky a nejinak je tomu i při odstupování od smlouvy uzavřené na dálku. Lístky na koncert, rodinnou fotoknihu ani záclony ušité na míru už e-shopu nevrátíte. A jak je to v případě služeb objednaných přes internet?
Zákon říká, že každý spotřebitel může v 14denní lhůtě bez udání důvodu odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory. Zároveň ale vyjmenovává několik typových situací, kdy od smlouvy odstoupit nelze.
„Odstoupit nemůžete například od smlouvy na dodávku zboží upraveného na míru, nebo pokud se jedná o zboží prodávané v uzavřeném či zataveném obalu, které jste z tohoto obalu vyňali a z hygienických důvodů jej není možné vrátit. Je tomu tak jednoduše proto, že věci jako dioptrické brýle vyrobené na předpis či rozbalený zubní kartáček jsou znovu neprodejné,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Zákon tak v odůvodněných případech poskytuje ochranu podnikatelům před lehkovážnými zákazníky, kteří si svůj nákup předem dobře nerozmyslí. Stejné pravidlo platí i pro produkty, které podléhají rychlé zkáze, jako jsou některé druhy potravin či řezané květiny.
Někdy je ovšem pro právníky situace zapeklitá. Zákon totiž nemůže pamatovat na všechno, a lze se tak setkat se situacemi, kdy je právo na odstoupení od smlouvy diskutabilní. Existují například různé názory na to, zda je možné vrátit rozbalená sluchátka s vyměnitelnými špunty nebo koberec, u nějž si sami zvolíte metráž. V prvním případě je nutné dobře posoudit, zda obal výrobku plní určitou hygienickou funkci a zda je možné zboží uvést do prodeje schopného stavu. U druhého případu lze vycházet z toho, zda je zboží ve zcela stejném provedení nabízeno i ostatním zákazníkům. Pokud pouze mechanicky vybíráte z nabídky obchodníka, aniž by vám byl dán prostor pro zohlednění individuálních potřeb, nejedná se o úpravu na míru.
Vrátit není možné ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým sofwarem, je-li porušen jejich původní obal. Důvodem tentokrát není neprodejnost, ale ochrana autorských práv. „Je pochopitelné, že ani noviny, které už jste si přečetli, nemůžete e-shopu poslat zpátky. Pozor si dejte také při nakupování vstupenek na různé kulturní akce nebo při závazné rezervaci ubytování. Ani v těchto případech není obchodník povinen akceptovat vaše odstoupení od smlouvy,“ uvádí Eduarda Hekšová.
Trochu jinak je tomu v případě služeb. Objednáte-li je telefonicky, přes internet nebo mimo obvyklé obchodní prostory, neměl by vám je obchodník začít poskytovat dříve, než uplyne zákonná 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy. Pokud by to bez vašeho výslovného souhlasu udělal, měli byste právo odstoupit od smlouvy a žádat vrácení plné ceny i tehdy, pokud by objednaná služba byla již kompletně poskytnuta. Vyslovením souhlasu se započetím poskytování služeb před uplynutím 14denní lhůty se naopak sami předem zříkáte práva od smlouvy odstoupit.
„To, že nemáte právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu, ale neznamená, že nemůžete reklamovat. Pokud zakoupené zboží nebo poskytnutá služba neodpovídají vašim požadavkům, můžete uplatňovat práva z vadného plnění,“ uzavírá Eduarda Hekšová.
Související
24. srpna 2024 3:07
16. května 2024 12:10
16. května 2024 10:28
11. dubna 2024 10:22
6. února 2024 10:00