Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Čerpací stanice Benzina se postupně přejmenují na Orlen

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Čerpací stanice Benzina, lídr českého trhu, se postupně přejmenují na Orlen. U prvních osmi pump v Česku přikročí polská společnost PKN Orlen ke změně do konce letošního roku. Podobně jako nyní na nich budou prvky jak Benziny, tak Orlenu, název Orlen ale začne být dominantní například na totemech s cenami, nebo v označení stanice. Další stanice sítě mají následovat v příštích letech. Vyplývá to z informací ČTK a nedávného vyjádření PKN Orlen. Značka Benzina působí na českém trhu více než 60 let.

PKN Orlen je od roku 2018 jediným vlastníkem tuzemského petrochemického holdingu Orlen Unipetrol, do kterého síť Benzina Orlen patří. Z oznámení polské firmy ze začátku září je zřejmé, že společnost postupně sjednocuje názvy pump ve všech zemích, kde působí. Kromě Polska a Litvy, kde už pumpy společnosti označení Orlen mají, jde o Česko, Slovensko a Německo. Už na začátku letošního roku přidala PKN do názvu holdingu Unipetrol a sítě benzinových pump Benzina název Orlen.

V Česku Benzina provozuje 421 čerpacích stanic a s tržním podílem z maloobchodního prodeje pohonných hmot 25,2 procenta je dlouhodobým lídrem trhu. Na Slovensku má Benzina 15 stanic. "Všechna tato zařízení již byla označena a dnes fungují pod názvem Benzina Orlen. Na Slovensku proces rebrandingu začne v říjnu a bude pokrývat deset stanic, v prosinci pak začne v České republice na osmi vybraných stanicích," oznámila polská firma.

Podle informací ČTK bude PKN jednotlivé pumpy v Česku přejmenovávat postupně, podle toho, jak bude jednotlivé čerpací stanice rekonstruovat. V posledních letech firma inovovala řádově nižší desítky pump ročně. "Skupina Orlen je přítomna ve více než 110 zemích po celém světě a více než polovina jejích příjmů pochází ze zahraničních trhů. Abychom posílili pozici skupiny na globálních trzích, usilujeme o další rozvoj maloobchodní sítě skupiny Orlen v Evropě. Z tohoto důvodu posilujeme povědomí o příslušnosti Benziny k mezinárodní síti čerpacích stanic Orlen," uvedlo na dotaz ČTK tiskové oddělení polské firmy.

Možnost změnit název pump Benzina společnost zkoumala už dříve. V roce 2011 spustila firma testovací projekt, kdy Benzina v Česku přeměnila několik čerpacích stanic na značky Star a Orlen. V minulých letech ale společnost tyto plány stejně jako další značku Benzina Plus utlumila. Síť ale postupně zvyšuje vědomí Čechů o Orlenu - koně, což je znak Benziny, doplnil v roce 2019 na vybraných místech a produktech čerpacích stanic sítě orel jako znak Orlenu.

Síti Benzina Orlen loni meziročně klesl provozní zisk o 11 procent na 1,8 miliardy korun. Důvodem poklesu podle firmy byly dopady pandemie covidu-19, které způsobili nižší mobilitu obyvatel i firemního sektoru a pokles tržeb z prodeje paliv. U tržeb v nepalivovém segmentu naopak nastal meziročně nárůst o osm procent, protože čerpací stanice sloužily během mimořádné situace jako náhradní místa pro nákup potravin a občerstvení, uvedla společnost.

Národní podnik Benzina vznikl při celostátní hospodářské reorganizaci 1. dubna 1958. Součástí polské skupiny PKN Orlen je Orlen Unipetrol a Benzina Orlen od roku 2005. Na konci roku 2015 se Benzina stala odštěpným závodem společnosti Unipetrol RPA (dnes Orlen Unipetrol RPA), která je dceřinou firmou Orlen Unipetrolu.

Témata:  Benzina

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

Za sliby Stačilo! by Česko zaplatilo tvrdou daň

Pokud by hnutí Stačilo! svůj program kompletně prosadilo tak, že by byl platný trvaleji, vyjde to v nadcházejících letech veřejné rozpočty ČR dohromady na stovky miliard korun dodatečných výdajů navíc, tedy oproti stavu, kdy program hnutí Stačilo! realizován nebude.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

online prodejce Shein

Komentář

Shein chce po skandálech zlepšit image. Přísné kontroly mají zachránit jeho cestu na burzu

Svět retailu je plný přísných zákonů a regulatorních požadavků – a v případě fast fashion (rychlé módy) to platí dvojnásobně. Jedním z lídrů tohoto segmentu je čínský Shein, který se do popředí dostal díky levnému oblečení a agresivnímu marketingu. Jeho rychlý růst však provázely kontroverze, obvinění z obcházení zákonů a stamilionové pokuty.