Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tvrdohlavá farmářka konečně uvolnila pozemky pro dálnici D11. Bohužel má sestru

Tvrdohlavá farmářka konečně uvolnila pozemky pro dálnici D11. Bohužel má sestru

Foto: Adam Mráček / INCORP images

Přestože se stát po 17 letech tahanic dohodl na koupi pozemků u Hradce Králové od farmářky Ludmily Havránkové, dálnici D11 stále stojí v cestě soukromý majetek o rozloze přibližně čtvrt hektaru. Jeho majitelka Jaroslava Štrosová, sestra Ludmily Havránkové, se totiž dosud se státem na prodeji nedohodla, uvedl v úterý v Hradci Králové ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Pokud do konce roku nepřijme nabídku, kterou obdržela před dvěma týdny, je stát připraven v krajním případě pozemek vyvlastnit.

"Pokud se dostojí těm podmínkám, které ze strany ministerstva dopravy jsou plněny a budou splněny, tak jak bylo slíbeno, tak by tomu nic nemělo stát v cestě. Pokud by nebyly plněny, pak samozřejmě přichází v úvahu poslední možnost a tou je vyvlastňovací řízení," doplnil ministr dopravy s tím, že by to v žádném případě nebránilo archeologickým a geologickým průzkumům. Naproti tomu pozemky farmářky Havránkové v rozloze zhruba 124 hektarů stát již směnil za své pozemky o zhruba stejné rozloze a to s doplatkem 94 milionů korun.

"Můžeme říci, že celý proces směny pozemků paní Havránkové je u konce, čekáme na zápis do listu vlastnictví. V tuto chvíli je alokována částka 50 milionů korun na archeologický a geologický průzkum, které mohou na pozemcích probíhat," uvedl po úterním jednání s farmářkou Havránkovou ministr Dobeš s tím, že samotná stavba D11 by měla začít v roce 2013 nebo 2014.

Průzkumné práce by měly začít v průběhu příštího roku a dostavba dálnice D11 ke krajskému městu, která bude stát zhruba 1,5 miliardy korun, pak v letech 2013 a 2014.

Bývalý ministr dopravy Vít Bárta, který se také úterního jednání na statku Havránkové částečně účastnil, ocenil, že stále platí dohoda o směně pozemků s Ludmilou Havránkovou, se kterou si podal ruku před rokem a dvěma měsíci.

„Já pevně doufám, že v této nelehké době, kdy se všichni bojíme, co bude s českou zemičkou, o to víc bude takovýchto dobrých gest, kdy si budeme moct věřit,“ uvedl Bárta.

Kauza dostavby dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové se táhne zhruba 17 let. Dálnice se před koncem roku 2006 od Poděbrad přiblížila na zhruba pět kilometrů k Hradci Králové a nátlak na rodinu farmářky Havránkové sílil. Místo nabídky k jednání dostávali statkáři od státních úřadů zprávy, že pokud neprodají, stát je vyvlastní. S tím ale ŘSD neuspělo - úředníci královéhradeckého magistrátu už v první instanci vyvlastňovací řízení přerušili, protože stát nesplnil zákonnou povinnost s majitelem pozemku jednat. Mezitím Ludmila Havránková prodala za symbolickou cenu cestu u polí 66 ekologickým aktivistům, jako pojistku proti případnému vyvlastňování.

Konečná znění všech smluv měla být původně parafována do 8. dubna 2010. Do 23. dubna pak měly být smlouvy předloženy vládě k projednání, což se nestihlo. Vláda následně v květnu prohlásila, že znovu nastartuje proces vyvlastnění. Dostavba dálnice D11 by měla s rychlostní silnicí R35 odlehčit přetížené D1 a spojit severní a východní Čechy s Moravou. Na R35, která povede z Liberce do Olomouce a je hotová teprve z třetiny, čeká stát další složitá jednání ohledně výkupu pozemků.

Témata:  dálnice

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy