Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jakou hodnotu pro nás mají online data a co děláme pro jejich ochranu?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Za nejcennější online data považujeme fotografie a obsah našeho e-mailu. Až 42 % z nás si však ani po úniku dat své heslo nezměnilo. Jakou hodnotu pro nás online data mají a co děláme pro jejich ochranu? Na to jsme se v průzkumu zeptali více než 11 000 uživatelů Avastu z celého světa, z nichž 1 285 bylo z Česka.

Nejvíce si ceníme e-mailů, zpráv a fotek 

Devět z deseti uživatelů Avastu z celého světa označilo svá data jako cenná. Konkrétně v Česku svá online data za cenná považuje 86,2 % respondentů, což je o 4 pb méně než světový průměr. Z hlediska využití i hodnoty jednotlivých internetových účtů je celosvětově na prvním místě e-mail. Hned za ním se umístil Facebook, který nejčastěji používají Indonézané. Češi Facebook navštěvují zhruba stejně často jako Američané, ale naopak méně než Němci, Francouzi či Britové.

Když pomineme údaje o financích, považují respondenti za nejhodnotnější informace obsažené v e-mailech a rychlých zprávách a také fotografie, videa a kontakty. Zatímco ve většině zemí jsou z hlediska soukromí na internetu nejdůležitější data komunikační, pro respondenty z Česka měli nejvyšší hodnotu jejich fotografie.

Jakou hodnotu mají naše data?

Polovina všech zúčastněných uvedla, že jejich osobní data mají pravděpodobně hodnotu 2 000 Kč nebo více. Osobní údaje, jako jsou uživatelská jména, hesla či údaje o platebních kartách, se ale ve skutečnosti v internetovém podsvětí prodávají za pouhých 50 Kč (podle aktuálního kurzu bitcoinu). Právě nízká cena důvěrných informací zvyšuje nutnost ochrany našich osobních dat.

Nejvyšší finanční hodnotu obecně lidé přisuzují datům z internetových obchodů jako Amazon či Aukro. V České republice by nejvíce lidí bylo ochotno zaplatit 2 000 Kč a více za data uniklá z Dropboxu a podobných cloudových úložišť.

Kolik procent uživatelů z ČR je ochotno zaplatit za svá data 2 000 Kč a víc na různých online účtech?

20,2 %  Dropbox a jiná cloudová úložiště

13,0 %  E-mail

10,5 %  Facebook

10,1 %  Amazon, Aukro a jiné internetové obchody

9,5 %   Snapchat

6,2 %   LinkedIn

5,6 %   WhatsApp a další chatovací aplikace

4,7 %   Twitter

I když si online dat vážíme, nechráníme je

Náš průzkum ukázal, že i přestože se mnoho uživatelů již stalo obětí úniku dat, své heslo si následně změnily pouze necelé dvě třetiny. Téměř 62 % z nich si navíc heslo změnilo pouze na napadené webové stránce. Takové jednání je rizikové, protože kyberzločinci často používají ukradené přihlašovací údaje k získání přístupu k dalším účtům. Řada uživatelů totiž k různým účtům používá stejné přihlašovací údaje.

Přibližně 80 % uživatelů si svá hesla ukládá ve webovém prohlížeči, což také není bezpečné. K heslům uloženým v prohlížeči se totiž může dostat i software nainstalovaný v počítači.

Co můžete pro ochranu svých dat udělat?

Jedním z účinných způsobů ochrany dat je používání složitých hesel vždy a všude. Ideálně by mělo obsahovat čísla i písmena a mít minimálně osm znaků. Důležité je také mít pro každý účet jiné heslo. K efektivnímu vytváření a ochraně uživatelských údajů vám pomůže i správce hesel, jako je Avast Passwords, protože je uchovává v bezpečí na jednom místě chráněné hlavním heslem. Aplikace je k dispozici pro počítače i mobilní zařízení v rámci antiviru Avast 2017.

Témata:  počítače hackeři

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.