Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nejčastější mýty, které kolují o nakupování na venkově

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ačkoliv připadá na Českou republiku nejvíce supermarketů v celé Evropě, stále více lidí nakupuje v menších obchodech poblíž svého bydliště. Češi se tak postupně zbavují obav a předsudků, které si řada z nich nese ještě z minulého režimu. V následujícím článku vám proto představíme čtyři nejčastější mýty, které u nás o nakupování na venkově kolují.

Stále více rodin i jednotlivců utíká ze shonu velkoměst do klidu venkova. Přibývá tak i těch, kteří nechtějí trávit víkendy obíháním supermarketů a hodiny na cestách kvůli pár chybějícím ingrediencím na víkendový oběd. Lidé se proto postupně navrací k nákupům v lokálních obchůdcích. „Řada nakupujících má ale zpočátku obavy. Nesou si v sobě určité stereotypy o malém obchodě na vesnici,“ říká Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ.

Mýtus č. 1: Nákup vyjde draze

První, co řadu lidí napadne, je obava z cen potravin na vesnici. V malých obchodech totiž nebývají příliš obvyklé nejrůznější slevové vlny či doprodávání zásob spojené s velkými hypermarkety. Přesto průzkumy ukazují, že průměrné ceny v lokálních obchodech jsou nejen srovnatelné, ale mnohdy i citelně nižší. Jednak prodejci drží přijatelné ceny, aby mohli nákupním centrům vůbec konkurovat, a navíc má řada sítí menších prodejen vyjednané dobré podmínky s dodavateli.Mýtus č. 2: Na vesnici chybí nabídkaČastou obavou také bývá nedostatečné zásobení lokálních obchodů. I v dnešní době mají lidé stereotypní představu, že zásobování jezdí do vesnických prodejen jednou týdně. Když se tedy něco vyprodá už v pondělí, dalších sedm dní zboží není. Právě kvůli zvyšujícímu se zájmu o nakupování v blízkosti domova se ale zboží rychle vykupuje, takže většina obchodů dnes musí být zásobena denně nebo několikrát do týdne. Menší prodejny navíc umí lépe odhadnout, jaký je reálný zájem o daný produkt, a případně flexibilně přiobjednat. Zákazníci mají díky tomu také větší možnost dostat se k čerstvým potravinám každý den.Mýtus č. 3: Zboží je staré a nekvalitníPrávě čerstvost a lokálnost potravin jsou současným trendem. Lidé mnohem pozorněji sledují, co kupují a co dávají na talíř. Řada obchodů na vesnicích na tento trend rychle zareagovala a doplnila či nahradila některé zboží lokální výrobou. „Zaznamenali jsme změnu nákupního chování Čechů, kteří v rámci zdravého životního stylu žádají co nejkvalitnější a nejčerstvější potraviny. Vítají tak, že v mnohých vesnických obchodech najdou lokální sortiment místních farem, zemědělců či okolních pekáren, který většina supermarketů nenabízí,“ podotýká Roman Mazák ze sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek Družstvo CBA CZ.Mýtus č. 4: Prodejny jsou nepřehledné a neupravenéV posledních letech dochází na venkově nejen k nárůstu zákaznicky atraktivní nabídky, ale i k rozšiřování a vylepšování prodejen. Z pultového prodeje tak většina obchodů v obcích nad tisíc obyvatel přechází na samoobslužný režim. Zároveň prodejci obchody prosvětlují, zpřehledňují a umožňují například i platby kreditní kartou. Zákazníci na menších městech a vesnicích tak dnes mají mnohdy kousek od domu moderní, dobře zásobený obchod s prodavači, kteří si je pamatují jménem.

Témata:  obchody ekonomika potraviny

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.