Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nejčastější mýty, které kolují o nakupování na venkově

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ačkoliv připadá na Českou republiku nejvíce supermarketů v celé Evropě, stále více lidí nakupuje v menších obchodech poblíž svého bydliště. Češi se tak postupně zbavují obav a předsudků, které si řada z nich nese ještě z minulého režimu. V následujícím článku vám proto představíme čtyři nejčastější mýty, které u nás o nakupování na venkově kolují.

Stále více rodin i jednotlivců utíká ze shonu velkoměst do klidu venkova. Přibývá tak i těch, kteří nechtějí trávit víkendy obíháním supermarketů a hodiny na cestách kvůli pár chybějícím ingrediencím na víkendový oběd. Lidé se proto postupně navrací k nákupům v lokálních obchůdcích. „Řada nakupujících má ale zpočátku obavy. Nesou si v sobě určité stereotypy o malém obchodě na vesnici,“ říká Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ.

Mýtus č. 1: Nákup vyjde draze

První, co řadu lidí napadne, je obava z cen potravin na vesnici. V malých obchodech totiž nebývají příliš obvyklé nejrůznější slevové vlny či doprodávání zásob spojené s velkými hypermarkety. Přesto průzkumy ukazují, že průměrné ceny v lokálních obchodech jsou nejen srovnatelné, ale mnohdy i citelně nižší. Jednak prodejci drží přijatelné ceny, aby mohli nákupním centrům vůbec konkurovat, a navíc má řada sítí menších prodejen vyjednané dobré podmínky s dodavateli.Mýtus č. 2: Na vesnici chybí nabídkaČastou obavou také bývá nedostatečné zásobení lokálních obchodů. I v dnešní době mají lidé stereotypní představu, že zásobování jezdí do vesnických prodejen jednou týdně. Když se tedy něco vyprodá už v pondělí, dalších sedm dní zboží není. Právě kvůli zvyšujícímu se zájmu o nakupování v blízkosti domova se ale zboží rychle vykupuje, takže většina obchodů dnes musí být zásobena denně nebo několikrát do týdne. Menší prodejny navíc umí lépe odhadnout, jaký je reálný zájem o daný produkt, a případně flexibilně přiobjednat. Zákazníci mají díky tomu také větší možnost dostat se k čerstvým potravinám každý den.Mýtus č. 3: Zboží je staré a nekvalitníPrávě čerstvost a lokálnost potravin jsou současným trendem. Lidé mnohem pozorněji sledují, co kupují a co dávají na talíř. Řada obchodů na vesnicích na tento trend rychle zareagovala a doplnila či nahradila některé zboží lokální výrobou. „Zaznamenali jsme změnu nákupního chování Čechů, kteří v rámci zdravého životního stylu žádají co nejkvalitnější a nejčerstvější potraviny. Vítají tak, že v mnohých vesnických obchodech najdou lokální sortiment místních farem, zemědělců či okolních pekáren, který většina supermarketů nenabízí,“ podotýká Roman Mazák ze sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek Družstvo CBA CZ.Mýtus č. 4: Prodejny jsou nepřehledné a neupravenéV posledních letech dochází na venkově nejen k nárůstu zákaznicky atraktivní nabídky, ale i k rozšiřování a vylepšování prodejen. Z pultového prodeje tak většina obchodů v obcích nad tisíc obyvatel přechází na samoobslužný režim. Zároveň prodejci obchody prosvětlují, zpřehledňují a umožňují například i platby kreditní kartou. Zákazníci na menších městech a vesnicích tak dnes mají mnohdy kousek od domu moderní, dobře zásobený obchod s prodavači, kteří si je pamatují jménem.

Témata:  obchody ekonomika potraviny

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

16. listopadu 2024 11:56

Eurojackpot způsobil radost na Slovensku. Vyherce byl blízko miliardám, získal „alespoň“ miliony

V úterním losování Eurojackpotu se blížil k historickému rekordnímu jackpotu. Neznámý slovenský hráč uhodl všechna hlavní čísla, ale jedno dodatkové mu uniklo. Místo obří výhry 2,5 miliardy korun si tak odnáší „pouze“ 22 milionů.

Zdroj: Martin Hájek

Další zprávy