Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Většina výrobků dnes už nic nevydrží. K čemu jsou na světě „kazítka”?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

„Kazítko je název důležité součástky výrobku spotřebního zboží, která má výrobcem plánovanou životnost a přestane fungovat krátce po uplynutí záruční doby výrobku. Jedná se o mýtus či krutý diktát trendu spotřeby? Koupený spotřebič pak každopádně nefunguje a jeho oprava je tak komplikovaná a drahá, že se do ní nikdo raději nepouští. Světlo na konci tunelu ale svítí a stále jsou firmy, které se nespokojí s trendem spotřebního zboží na pár let.

Většina výrobků dnes „už nic nevydrží“. Pokud by se do opravy někdo chtěl pustit na vlastní pěst, narazí většinou na skutečnost, že nefunkční součástku nelze samostatně sehnat nebo je umístěna v těle přístroje tak, že se k ní nedostanete. Mezi další nejčastější formy kazítek patří umělohmotné součástky, které by měly být kovové nebo baterie jako pevná součást produktu, když ji nelze vyměnit. A tento poslední případ je dokonce vydáván za krok k funkčnějšímu a stylovějšímu produktu.

Ve Francii se k problému postavili po svém. Přijali zákon, který hovoří o zakázaném „souhrnu technik, s jejichž pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby zákazníky přiměl k častější obměně“. Pak lze takovéto praktiky postihovat podobně jako jiné podvody.

Ale existuje i jiná cesta. Kvalitní produkt, který bude vyroben s řemeslnou dovedností z kvalitního materiálu a bude konkurovat zmiňovaným „šumítkům“. Stále ještě jsou výrobci, kteří neváhají dát na své výrobky až 25letou záruku. Například kanadská značka centrálních vysavačů Husky, jejíž vybrané produkty se pyšní zárukou na čtvrtstoletí, dokonce v České republice bije na poplach. Se společností Newag plánuje výrobce, kterým není současná situace lhostejná, spojit do asociace.“ Informoval Jiří Najman, zástupce centrálních vysavačů Husky v ČR.

Témata:  Vysavač

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

13. listopadu 2025 23:14

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy