Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Turecká energetika se stala zlatým dolem českých firem

Český vývoz do Turecka láme rekordy, nové velké příležitosti se rodí především v tamní energetice, turecký trh se letos dokonce dostal na první místo v objemu českého exportu, který podpořil stát prostřednictvím pojišťovací společnosti Egap. Píše o tom deník E15 ve svém pondělním vydání.

Země půlměsíce tak předstihla tradičně dominující Rusko. A v Turecku už se chystají další kontrakty na stavbu elektráren za účasti tuzemských firem. „Celková angažovanost Egap by tam mohla již v roce2012 dosáhnout zhruba čtyřiceti miliard korun,“ řekl E15 náměstek generálního ředitele státní pojišťovny Jiří Skuhra. Od ledna do září letošního roku Egap pojistil kontrakty českých firem v Turecku za dvanáct miliard korun, což je zhruba třicet procent z celkového objemu. Ve skutečnosti jsou aktivity českých firem v této zemi ještě větší – údaje pojišťovací společnosti vůbec nezahrnují turecký byznys společnosti ČEZ, na němž se Egap nepodílí. Dva uhelné bloky elektrárny o celkovém výkonu téměř 300 megawattů staví v Turecku společnost Vítkovice Machinery, zakázky pro export do tamních elektráren už získaly ČKD Group jako dodavatel strojovny či Škoda Power. Projekty vodních elektráren zase v Turecku realizuje svitavská společnosti Energo-Pro. „Další elektrárny o instalovaném výkonu celkově převyšujícím 400 megawattů by mohly být realizovány v dohledné době za účasti českého vývozce turbín a slovenského výrobce kotlů,“ uvedl Skuhra. Případy spolupráce českých a slovenských firem na zahraničních trzích – včetně tandemu výrobce turbín Škody Power a slovenské SES Tlmače – jsou dobře známé z jiných částí světa. České firmy sázejí na dlouhodobý boom turecké energetiky, který je tažen ambicemi tamní ekonomiky. „Turecká vláda, a zejména ministr energetiky Taner Yildiz, usiluje o skokový růst výkonnosti energetických zdrojů pro rozvoj hospodářství,“ uváděla mluvčí strojírenských Vítkovic Eva Kijonková v době, kdy se tato firma pouštěla do zatím největšího projektu stavby elektrárny podpořeného Egapem. Turci do této stavbyinvestují více než deset miliard korun. V rozporu s celkovým trendem českého vývozu a investic v Turecku je záměr společnosti ČEZ prodat svůj podíl v turecké energetické společnosti Akenerji. Důvodem ovšem není nespokojenost s tureckým tažením české energetické jedničky, ale nová strategie ČEZ, podle níž se má státem ovládaná firma v souladu s politickým zadáním ještě více soustředit na domácí trh. Provozní zisk EBITDA z tureckých akvizic ČEZ, které zahrnují výrobu i distribuci elektřiny, ovšem jenom letos dosáhne 2,2 miliardy korun. Takže není vyloučeno ani to, že se firma nakonec z nadějnéhotrhu nestáhne. Díky letošnímu prvenství se turecký trh v celkové angažovanosti Egap dostal na druhé místo s 16,4 procenta hned za první Rusko, které se na kumulovaném objemu pojištění podílí necelou třetinou. Třetí Slovensko má podíl dvanáct procent.

Témata:  energetika Turecko

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.