Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

ČD zlikvidují český vagonářský průmysl. Proč?

České dráhy (ČD) zatloukají nákupem souprav Railjet od společnosti Siemens hřebík do rakve českého vagonářského průmyslu. Je o tom přesvědčený generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard, který v pondělí uvedl, že jeho podnik je schopný nabídnout konkurenceschopné soupravy sám.

"Zadání takto velké zakázky za pět miliard je zásadní pro to, jestli přežije vagonářský průmysl v České republice," zmínil Bernard, který doplnil: "Většinu doby, co jsem ve škodovce, jsem zažil, že lidi spíš propouštěla. Teprve v posledních letech začala znovu nabírat stovku lidí ročně. Naše firma má 4000 zaměstnanců a já bych se jim nemohl podívat do očí, kdybych toto udělal. Není to náš boj vůči ČD nebo Siemensu." Šéf škodovky slíbil, že má pro českého národního dopravce alternativní nabídku, která umožní ponechat většinu výnosů z nákupu v České republice. Ve spolupráci se zahraničním partnerem podle svého ředitele může Škoda Transportation začít do 18 až 24 měsíců začít dodávat soupravy s rychlostí až 200 kilometrů v hodině a za cenu o 15 až 20 procent nižší než nabízí Siemens. Další podrobnosti k zahraničnímu partnerovi ale sdělit odmítl. "Podle nás je nutné, aby Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal předběžné opatření," uvedl Bernard. Pokud to podle něj antimonopolní úřad neudělá do čtvrtka, můžou ČD smlouvu se Siemensem od pátku uzavřít tak, že celý proces bude nevratný. Škoda Transportation podala ÚOHS na zakázku bez otevřené soutěže opakovanou stížnost. Na možnou nezákonnou veřejnou podporu si stěžovala i u Evropské komise. Žádná ze žádostí zatím neuspěla. ČD mají nakoupit od společnosti Siemens 16 souprav vagónů určených původně pro rakouského železničního dopravce ÖBB. Jedná se o koncept starý sedm let, který má nabídnout cestujícím pohodlí především na mezinárodních tratí. Na německé části trasy mezi Hamburkem a Vídní budou vozy moci jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu, v Česku maximálně 160 kilometrů v hodině.

Témata:  Siemens Škoda transportation

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

24. listopadu 2025 15:02

OSVČ čeká od ledna skokový růst odvodů. Vláda nemá čas změnu zvrátit

Vláda ve svém programovém prohlášení slibuje, že zastaví zvyšování vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ, které tak zůstane na 35 % průměrné mzdy. To se jí ovšem do začátku ledna, kdy má ke změně dojít, nemůže podařit. Na legislativní proces jednoduše nezbývá dostatek času. Reálně tak k plánovanému snížení odvodů OSVČ může dojít spíše až od roku 2027, upozorňuje Petra Pospíšilová, vedoucí daňového poradenství BDO.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Jednotné hlášení změní fungování firem. Duben 2026 bude zlomovým měsícem

Od začátku roku 2026 začne postupně nabíhat nová legislativa zavádějící Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele (JMHZ). Jde o změnu, která má zpřehlednit a sjednotit povinné údaje, jež zaměstnavatelé pravidelně předávají státu. Legislativu připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve spolupráci s Českou správou sociálního zabezpečení, Úřadem práce ČR, Ministerstvem financí, Generálním finančním ředitelstvím, Českým statistickým úřadem a zástupci zaměstnavatelských svazů.