České firmy expandují do Asie. Vystavují se však riziku!

Razantně roste zájem podnikatelů o vývoz směrem na východní trhy, hlásí Agentura CzechTrade a další instituce, které se zaměřují na podporu českého exportu. Předpokladem pro úspěšný export na východní trhy a do Asie je ovšem finanční zajištění.

reklama

Pro střední a malé podniky, které chtějí využít možnosti v Ruské federaci a Asii je připravená Evropsko-ruská banka. Ta je první a v současné době jedinou bankou se soukromým ruským kapitálem, která získala novou bankovní licenci na území Evropské unie.

"Jeden z důvodů hledání nových investičních příležitostí a obchodních odbytišť směrem na východ je neutuchající poptávka po dovozu technologických celků, účasti na budování infrastruktury jak v oblasti energetiky, vodohospodářství, tak i projektů na zpracování odpadů nebo potravinářských komplexů. V tomto segmentu právě malé a střední podniky mají co nabídnout, vzhledem ke svým schopnostem pružně reagovat na požadavky zákazníka a nabídnout pokrokové technologie, nebo řešení projektů šitých na míru," uvedl Jiří Vaňhara, místopředseda představenstva a vrchní ředitel Evropsko-ruské banky.

Finanční zajištění exportu na území SNS a jihovýchodní Asie nabízí také PPF Banka. "V Ruské federaci a jihovýchodní Asii vidíme do budoucna hlavní růstové příležitosti pro české exportéry. Zaměřujeme se na konkrétní potřeby malých a středních podniků českých klientů. Realizovali jsme například financování nákupu letadel, kdy prodejce byl z ČR," uvedl Břetislav Tichánek, ředitel divize exportního a strukturovaného financování PPF Banky.

Mezinárodní investiční banka chce rozvíjet spolupráci s finančními institucemi v Česku především formou účasti v syndikovaných úvěrech.

"V současné době směřuje na východní trhy téměř 50 procent aktivit České exportní banky," řekl Miloslav Kubišta, náměstek generálního ředitele banky. V současné době banka mění podle jeho slov strategii a smlouvami o spolupráci nebo rámcovými dohodami s komerčními bankami či specializovanými finančními institucemi se snaží pro vývozce vytvořit "předpolí".

Podnikatele, kteří mají zájem o vývoz na východ a do Asie ovšem varoval před úskalími a riziky investic, kterými jsou zvýšená konkurence v těchto zemích a také neprůhledná majetková struktura.

Témata: firmy

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky