Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

České firmy expandují do Asie. Vystavují se však riziku!

Razantně roste zájem podnikatelů o vývoz směrem na východní trhy, hlásí Agentura CzechTrade a další instituce, které se zaměřují na podporu českého exportu. Předpokladem pro úspěšný export na východní trhy a do Asie je ovšem finanční zajištění.

Pro střední a malé podniky, které chtějí využít možnosti v Ruské federaci a Asii je připravená Evropsko-ruská banka. Ta je první a v současné době jedinou bankou se soukromým ruským kapitálem, která získala novou bankovní licenci na území Evropské unie.

"Jeden z důvodů hledání nových investičních příležitostí a obchodních odbytišť směrem na východ je neutuchající poptávka po dovozu technologických celků, účasti na budování infrastruktury jak v oblasti energetiky, vodohospodářství, tak i projektů na zpracování odpadů nebo potravinářských komplexů. V tomto segmentu právě malé a střední podniky mají co nabídnout, vzhledem ke svým schopnostem pružně reagovat na požadavky zákazníka a nabídnout pokrokové technologie, nebo řešení projektů šitých na míru," uvedl Jiří Vaňhara, místopředseda představenstva a vrchní ředitel Evropsko-ruské banky.

Finanční zajištění exportu na území SNS a jihovýchodní Asie nabízí také PPF Banka. "V Ruské federaci a jihovýchodní Asii vidíme do budoucna hlavní růstové příležitosti pro české exportéry. Zaměřujeme se na konkrétní potřeby malých a středních podniků českých klientů. Realizovali jsme například financování nákupu letadel, kdy prodejce byl z ČR," uvedl Břetislav Tichánek, ředitel divize exportního a strukturovaného financování PPF Banky.

Mezinárodní investiční banka chce rozvíjet spolupráci s finančními institucemi v Česku především formou účasti v syndikovaných úvěrech.

"V současné době směřuje na východní trhy téměř 50 procent aktivit České exportní banky," řekl Miloslav Kubišta, náměstek generálního ředitele banky. V současné době banka mění podle jeho slov strategii a smlouvami o spolupráci nebo rámcovými dohodami s komerčními bankami či specializovanými finančními institucemi se snaží pro vývozce vytvořit "předpolí".

Podnikatele, kteří mají zájem o vývoz na východ a do Asie ovšem varoval před úskalími a riziky investic, kterými jsou zvýšená konkurence v těchto zemích a také neprůhledná majetková struktura.

Témata:  firmy

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.