Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tuzemské banky nejsou připraveny na klienty s různým náboženským vyznáním

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V souvislosti s uprchlickou vlnou, která kulminovala v Evropě na konci loňského roku, se tým odborníků portálu www.bankovniinspektor.cz rozhodl ověřit, jak jsou na tyto potenciální klienty připraveny tuzemské banky.

Test připravenosti proběhl na konci srpna 2016, kdy redaktoři portálu www.bankovniinspektor.cz vyslali založit si účet ženu muslimského vyznání oblečenou v nikábu do několika pražských poboček tuzemských bank. A jak si pracovníci vybraných poboček vedli? Ve více než polovině testovaných bank proběhlo založení účtu bez problémů, tedy tak, jak mělo probíhat. Ženu muslimského vyznání by totiž měla identifikovat pouze žena, zaměstnankyně banky, a to v samostatné místnosti, nikoliv v open space prostoru banky. Tímto způsobem reagovala například Česká spořitelna, Raiffeisenbank‎ nebo Equa bank.

„V uvedeném případě jsme postupovali v souladu se zákonnými požadavky a našimi interními předpisy, podle kterých máme při identifikaci klienta povinnost ověřit shodu jeho podoby s vyobrazením v průkazu totožnosti. Pokud by v průkazu totožnosti nebyla fotografie, ze které je možné poznat podobu klienta, nebo nám klient odmítne svoji podobu odkrýt, nemůžeme s ním obchod uzavřít,“ doplnila portálu Bankovniinspektor.cz mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová.

Na správný postup, jak identifikovat ženy muslimského vyznání zahalené v burce nebo nikábu, se redaktoři serveru www.bankovniinspektor.cz ptali zástupců České národní banky, České bankovní asociace a také ombudsmana. První dvě jmenované instituce sdělily, že nemají doporučený postup, jak v takovém případě postupovat. Kancelář ombudsmana sdělila následující: „O doporučeném postupu nevíme. Na to, jak banky takové situace řeší, byste se měli ptát jich."

V několika případech byl postup zaměstnanců bank odlišný, například ve Fio bance identifikace nemohla vůbec proběhnout, na testované pobočce nepracovala žena-zaměstnankyně banky, a proto si zde muslimka nemůže účet vůbec založit. V Unicredit Bank zase došlo téměř k založení účtu, přestože zaměstnanec banky figurantku vůbec neidentifikoval. Úředník této banky totiž okopíroval občanku a začal připravovat smlouvy. Na možnost identifikace nepadla ani jedna otázka a založení účtu by proběhlo, kdyby se figurantka nerozhodla vše si ještě promyslet a poradit se s manželem.

„V nikábu tedy mohla být oblečena potenciální zlodějka, jež mohla využít ukradené občanky a založit si účet, u kterého by pak pomocí fiktivních plateb mohl vzniknout nárok na kontokorent. Zlodějka by pak mohla peníze z kontokorentu vybrat a způsobit potíže nic netušící osobě, které byla občanka ukradena,“ upozorňují redaktoři portálu www.bankovniinspektor.cz.

Z testu, který připravili redaktoři a odborníci portálu bankovniinspektor.cz, vyplývá, že tuzemské banky nejsou úplně připravené na nové klienty, kteří, v dnešním globalizovaném světě, mohou být často různého náboženského vyznání. Na tento stav není ovšem příliš dobře připravena ani tuzemská legislativa, která celý problém řeší pouze obecně a nepřihlíží k odlišnostem vyplývajícím z různých náboženských tradic, zvyků a rituálů. 

Témata:  banky Muslimové

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2025 17:55

10. listopadu 2025 11:50

Maďarsko v měnové unii s USA? Orbán mluví o finančním štítu, Bílý dům mlčí

Maďarský premiér Viktor Orbán se při návratu z USA pochlubil i dalším, dosud nezmiňovaným úspěchem. Vedle podle svých slov trvalé výjimky z amerických sankcí na dovoz ruských energetických surovin prý Maďarsko může počítat také s dolarovou ochranou ze strany USA. „Včera jsem s americkým prezidentem dojednal ustavení finančního štítu,“ přiblížil Orbán další z výsledků svého jednání s Donaldem Trumpem. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neznalost a psychické vyčerpání brání dlužníkům využít oddlužení

Novela insolvenčního zákona měla lidem cestu k oddlužení usnadnit. Přesto počet nových insolvenčních řízení meziročně roste jen o 12 %, přičemž desítky tisíc lidí ročně by tuto možnost mohly využít – většina o ní ale stále neví. Výzkum Konsorcia dluhových poraden ČR ukázal, že dlužníkům brání nejen neznalost změn, ale i psychické vyčerpání a složité životní podmínky.