Prodejce oděvů Hennes & Mauritz (H&M) se rozhodl otestovat službu půjčování oblečení. Oděvní průmysl čelí totiž stále větší kritice kvůli plýtvání a znečišťování. Zájemci si tak mohou ve zrekonstruovaném obchodě v centru Stockholmu nově půjčit oblečení za 350 švédských korun (asi 850 Kč) týdně, upozornila agentura Bloomberg.
Společnost tak následuje konkurenční firmy Banana Republic a Urban Outfitters, které podobné služby začaly poskytovat v letošním roce, a snaží se napojit na trh, jehož hodnota loni dosáhla jedné miliardy eur (25,6 miliardy Kč).
Také internetové obchody, jako je Vinted a Hurr Collective, expandují v Evropě s nabídkou prodeje nebo pronájmu použitého oblečení.
Nabídka H&M je omezena na kolekci 50 kusů oděvů a využít ji mohou členové věrnostního programu firmy. H&M vyhodnotí program po třech měsících provozu a posoudí, zda ho dál rozšíří. Obchod, ve kterém je k dispozici půjčovna, nabídne také opravnu oděvů, kavárnu a kosmetický salon.
Šéf firemního rozvoje H&M Daniel Claesson věří, že o půjčovnu bude zájem. Analytik Credit Suisse Simon Irwin ale o plánu pochybuje a nevěří, že to bude fungovat jako podnikatelský model.
Oděvní průmysl je pod zvýšeným dohledem, protože podle Organizace spojených národů je zodpovědný až za deset procent emisí skleníkových plynů a spotřebuje více energie než letecká a lodní doprava dohromady. H&M chce do roku 2040 dosáhnout bodu, kdy budou její emise skleníkových plynů negativní, tedy že bude schopna učinit kroky, které její emise více než vykompenzují.