Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

V Praze jsou miliony potkanů! Začíná plošná deratizace

Potkan
Potkan
Foto: Pixabay

V Praze dnes začíná celoplošná deratizace. Každoroční tažení proti potkanům potrvá do konce října a hlavní město za něj zaplatí 3,7 milionu korun. Podle odhadů deratizátorů Pražských vodovodů a kanalizací žije v Praze několik milionů těchto hlodavců. Na jednoho obyvatele hlavního města připadají zhruba čtyři až pět potkanů.

Povinnost hubit škodlivé hlodavce je stanovena zákonem o ochraně veřejného zdraví. Pravidelná deratizace udržuje počet potkanů na přijatelné úrovni. Potkani se rychle rozmnožují - za rok může mít jeden pár až 70 mláďat.

Kromě kanalizace žijí potkani na povrchu okolo popelnic a v neošetřované zeleni, kam lidé vyhazují odpadky. Tradičními místy výskytu potkanů jsou také místa obývaná bezdomovci.

Zvířata neustále migrují, proto deratizéři umísťují návnady vždy na větší plochu. Místa, kde jsou nástrahy položeny, jsou vždy vyznačena varovnými cedulemi.

Společnost Pražské vodovody a kanalizace loni rozmístila přibližně 13.500 kilogramů nástrah, které obsahují například pekařské drobky, šrot, kukuřici, čokoládu, tuk a přípravek na ředění krve. Potkani nedokážou jed vyzvracet, a po pozření nástrahy do pěti až sedmi dní uhynou. Ze stokové sítě je voda odplaví do čistírny odpadních vod.

Lidé si často pletou potkany s krysami. Oba hlodavci jsou si na první pohled podobní. Krysy ale bývají méně mohutné než potkani a jejich zbarvení bývá více do černa, zatímco potkan je spíše šedohnědý až hnědý. Krysy jsou v Česku poměrně vzácné.

Témata:  Praha,  potkan,  deratizace

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy