Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Proč jsme v létě méně nemocní?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Léto si typicky spojujeme s nižším rizikem onemocnění, zejména těch virových, jako jsou rýmy a chřipky. Jak to, že jsme v létě většinou opravdu méně nemocní? Značný vliv může mít zejména větší množství slunečního svitu. Díky němu získáváme vitamín D, který je pro naši imunitu mimořádně důležitý. Jak léto prospívá našemu zdraví, ale i to, že není zcela bez nástrah, prozradí ve svém komentáři celostní lékař Bohumil Ždichynec.

Vliv ročních dob na lidské zdraví je poměrně dobře zdokumentován. Zatímco zimu vnímáme jako rizikové období pro vznik celé řady onemocnění, zejména těch respiračních, v létě se nemocem vyhýbáme snadněji. Čím to je, nelze s naprostou přesností říct, medicína se však shoduje na tom, že jde především o kombinovaný vliv vnějších faktorů, které jednak komplikují „práci“ virů, jednak spouštějí vnitřní mechanismy organismu. Podle výzkumu odborníků z University of Cambridge a jejich spolupracovníků z Londýna a Německa to například vypadá, že sezónnost ovlivňuje i aktivitu našich genů. Například změna aktivity genu ARNTL tak během zimního období vede k útlumu imunitního systému a vyšší tendenci organismu k zánětlivým procesům.Sluneční vitamín aktivuje naši imunituZnačnou roli v tom, proč jsme v létě méně nemocní, může hrát i zvýšený přísun vitamínu D, který čerpáme hlavně ze slunečního záření. Vitamín D hraje důležitou roli v posilování imunity, je nutný pro aktivaci protizánětlivé reakce i při rozvoji přirozené a adaptivní imunity. Přirozená imunita je důležitá hlavně při obraně proti mikrobiálním patogenům, nemá paměť na konkrétní antigen, ale poskytuje okamžitou obecnou reakci. Adaptivní imunitu reprezentují T a B lymfocyty, produkuje protilátky a vytváří si paměť na specifický antigen. Zároveň vitamín D vykazuje schopnost zablokovat přehnané reakce přirozené imunity – například autoimunitní reakci.

Díky slunci lépe spíme a nejsme tolik ve stresu Přirozené světlo, kterého máme v létě daleko více než v zimě, podporuje naše zdraví nejen tím, že nám pomáhá produkovat vitamín D. Sluneční svit reguluje cirkadiánní rytmus – naše vnitřní hodiny – a pomáhá nám lépe spát. Už hodinové vystavení slunci dokáže podpořit produkci hormonu spánku melatoninu, který je pro kvalitní spánek klíčový. A spánek je pro změnu klíčový pro silný imunitní systém. Melatonin také přispívá k vyrovnání hladiny stresového hormonu kortizolu, takže nám pomáhá zbavit se stresu. K psychické pohodě přispívá i přímo sluneční svit, díky němuž se organismus zaplavuje hormonem štěstí serotoninem. Ten zvedne naši náladu, navodí pocit klidu a zlepší i soustředění.Vyšší teplota nerovná se ochrana před onemocněnímNení sporu o tom, že virům se více daří v chladnějším a sušším počasí, které oslabuje obranné funkce našich sliznic, a my tak snáze podlehneme nemoci. Se vzrůstající teplotou toto riziko klesá a virové infekce se nám tudíž většinou v létě vyhýbají. Jiným nemocem však teplo může svědčit, zvlášť v kombinaci s vlhkem. Řeč je hlavně o bakteriálních a plísňových onemocněních, zánětech či mykózách. Přímo letní horka pak také nejsou pro naši imunitu ideální. Organismus ohrožuje nejen přehřátí, ale i prudké změny teplot – typicky když z rozpálené ulice vkročíme do klimatizované kanceláře nebo obchodu. Teplotní šok svému tělu přitom můžeme způsobit i vnitřně – typicky konzumací ledového nápoje nebo zmrzliny.V podpoře imunity nepolevujte ani v létěLéto tedy nabízí dobrou příležitost, jak posílit své zdraví a připravit svůj imunitní systém na nadcházející chladnější měsíce, ale zároveň ho také chránit před nástrahami zmíněných letních nemocí. Využijte prospěšných účinků slunečního svitu, pohybu na čerstvém vzduchu i čerstvého ovoce a zeleniny. Celoročně, a tedy i v létě, se navíc můžete opřít i o kvalitní doplňky stravy, jako je například přípravek Immun44. Ten obsahuje komplexní směs takzvaných polyfenolů – látek, které slouží k zásobování imunitního systému – a dále rovněž biologicky aktivní vitamíny z čistě přírodních zdrojů, antioxidanty a další minerály i stopové prvky podporující správné fungování imunity. Imunitu pak podpoří i posun ke zdravému životnímu stylu, který jde každému v létě snáz. V letních měsících jsme totiž aktivnější, více se hýbeme a rovněž máme k dispozici pestrou škálu sezónního ovoce a zeleniny, které si častěji dopřáváme. Kvůli horku řada lidí odlehčuje svůj jídelníček a v neposlední řadě se s ohledem na plavkovou sezónu pouští do hubnutí. A redukce tělesné hmotnosti, je-li prováděna zdravě, má samozřejmě na náš imunitní systém a celkové zdraví blahodárný vliv.

Témata:  léto zdraví Ovoce

Aktuálně se děje

16. května 2024 10:57

Spoření na důchod: Jak si díky penzijnímu spoření snížit daňový základ

Plánovaná důchodová reforma počítá s postupným zhoršováním výpočtu starobního důchodu a poklesu náhradového poměru při odchodu do starobního důchodu. Vlastní spoření a investování na důchod bude ještě důležitější, než je tomu nyní. Zodpovědní občané si přitom mohou díky penzijnímu spoření snižovat daňový základ. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy