Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

České dálnice. Proč za Evropou zaostáváme?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Dálnice D3 spojující jižní Čechy s Prahou navazuje na jižním konci na hraniční přechod Dolní Dvořiště do Rakouska. Letos zahájilo Ředitelství silnic a dálnic výstavbu třetího úseku této dálnice. Česko je poslední zemí, kde tento úsek propojující celou Evropu chybí.

Na nutnosti co nejdříve napojit Českou republiku na Rakousko se shodl na společném jednání hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola (ČSSD) a člen rozpočtového výboru Evropského parlamentu poslanecTomáš Zdechovský (KDU-ČSL).

„Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury bude v příštím roce menší. Stát musí v maximální možné míře využít evropské fondy a dostavět v tomto období co možná největší kus dálnice D3, která je stěžejním napojením České republiky na Rakousko," zdůraznil europoslanec Zdechovský, který se na tom shodl s jihočeským hejtmanem Zimolou a rakouským ministrem zahraničí Sebastianem Kurzem.

Dálnice D3 je součástí mezinárodního silničního tahu E55, který vede ze Skandinávie přes naší republiku až do Řecka. V současné době chybí pouze úseky Drážďany – Praha a Praha – Linec. To, že ani po dvaceti pěti letech po sametové revoluci nemá Česká republika dálniční spojení s Rakouskem, považují všichni zmínění politici za ostudné.

Rakušané staví již několik kilometrů od hranic

Rakouská vláda s napojením na českou D3 počítá a na její dostavbě na rakouské straně se již intenzivně pracuje. Dálnice D3 nebyla v původní dálniční síti, která vznikla v 60. letech minulého století. Do sítě byla přidána až v roce 1987 a první část – obchvat města Tábor byl otevřen v roce 1991.

Témata:  dálnice

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

19. listopadu 2025 10:00

Zimní ranní rituály mohou vyjít draho: pokuty za běžící motor i sníh na autě

Zimní rána v Česku mají svůj stereotyp – rychle nastartovat motor, zapnout topení, vzít škrabku do ruky a doufat, že než led povolí, stihnete dopít kávu. Právě tato běžná praxe ale může řidiče stát pokutu. Stejně tak riskují ti, kdo vyjíždějí se zbytky sněhu a ledu na střeše nebo kapotě. Ačkoli tyto situace mnoho lidí nepovažuje za nebezpečné, zákon je vidí jinak – jako zbytečné obtěžování nebo dokonce ohrožení ostatních.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy