Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vánoce se blíží. Je nákup v zahraničních e-shopech riziko?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Předvánoční nákupy se nezadržitelně blíží a spotřebitelé se víc než kdy jindy začínají ohlížet po výhodných nabídkách koupě zboží na internetu. Obchodníci zase hledají nové trhy v jiných zemích, a tak se někteří zaměřují i na Českou republiku. Je nakupování v evropských e-shopech rizikové? A co dělat v případě reklamace?

Mnozí čeští spotřebitelé stále trpí pocitem, že jejich práva při nákupu v jiných zemích EU jsou slabší než v České republice. To může platit při nákupu v kamenných obchodech (ačkoli některé státy mají silnější ochranu práv spotřebitelů), ale při nákupu přes internet je tomu jinak.

„Evropské instituce totiž spotřebitele jako slabší stranu obchodního vztahu podpořily v nařízení Řím I, které stanovuje, že při přeshraničním online nákupu u obchodníka z jiné země EU má spotřebitel zpravidla taková práva, na jaká je zvyklý ve své domovské zemi," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

To platí především pro nákupy u obchodníků, kteří se nějakým způsobem zaměřují na české zákazníky. „Například pokud nabízejí českou verzi svého e-shopu nebo uvádějí, že do Česka zboží běžně dodávají a podobně. Český zákazník má v takových případech k dispozici nejen čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy, ale i dvouletou záruku na zakoupené výrobky," vysvětluje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci (ESC).

Lidé se také obávají, že reklamace na dálku je náročná, a někdy se ptají, jak ji budou uplatňovat, když obchodník je daleko za hranicemi. Je to stejné, jako když zákazník z Aše nakupuje u obchodníka z Hodonína. Oba dělí velká vzdálenost a reklamované zboží se prodejci neveze autem, ale posílá poštou. Navíc v případě oprávněné reklamace je obchodník povinen proplatit náklady spojené se zasláním zboží v nejnižší nutné výši, tedy například poštovné.

Varování před podvodníky však není nikdy dost. Před lety dTest a ESC upozorňovaly, že jedním ze znaků podvodu může být špatná čeština. „To už nemusí být nutně pravda, a to nejen díky vyšší kvalitě internetových překladačů. Nedávno olomoucká policie zadržela trojici podvodníků ze Slezska, kteří levně nabízeli elektroniku, ale nikdy ji nedoručili. Podvedli prokazatelně 240 spotřebitelů a způsobili jim škodu celkem za více než jeden milion korun," upozorňuje Lukáš Zelený.

Témata:  e-shopy

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.