Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Drachma v Řecku? Už nikdy, řekl premiér Papandreu

Řecký premiér George Papandreu v neděli vyloučil svolání předčasných voleb kvůli finančním a ekonomickým problémům země. Současně se postavil i proti návratu k drachmě, informovala agentura AFP.

"Jsme demokraticky zvolenou vládou a budeme respektovat mandát, který nám dali řečtí občané. Občané chtějí změny, ne volby," vysvětlil premiér v rozhovoru pro list Real News. "Pokud uděláme naši práci, která spočívá v implementaci našeho programu významných reforem, tak nejenže nebudou třeba nová opatření, ale budeme i schopni napravit nespravedlnosti, které vznikly naléhavostí našich rozhodnutí," dodal Papandreu.

Řecký státník kategoricky vyloučil návrat k drachmě a obvinil z dluhových potíží předchozí vládu.

„Takový dětský ohňostroj nemůže zakrýt nahotu vlády, jejíž vlastní poslanci volají po volbách,“ reagoval mluvčí opoziční Nové demokracie Yiannis Mihelakis. „Chtějí volby, protože vidí slepu uličku, do které zemi zavedl pan Papandreu,“ dodal.

V Aténách v současné době inspektoři Evropské unie a Mezinárodního měnového fondu prověřují stav řeckých veřejných financí, aby posoudili, zda Atény v příštím měsíci mohou dostat šestou tranši z prvního záchranného balíčku v objemu 110 miliard eur (2,7 bilionu Kč). Lídři zemí platících eurem na červencovém mimořádném summitu schválili druhou záchrannou pomoc, díky které Řecko dostane dodatečných 109 miliard eur (zhruba 2,7 bilionu Kč) od eurozóny a Mezinárodního měnového fondu (MMF). Do pomoci se na dobrovolné bázi zapojí i soukromý sektor.

Témata:  Řecko

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy