Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Třetina Čechů neušetří měsíčně ani korunu

Třetina Čechů neušetří měsíčně ani korunu

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Podle průzkumu společnosti Home Credit jedna třetina dotázaných v ČR nedokáže měsíčně šetřit, navíc výrazně poklesl počet lidí, kteří dříve dokázali šetřit vyšší částky, a roste počet lidí, kteří ušetří jen v řádech stokorun. Firma o tom blíže informovala v úterý.

"Lidé bez úspor a s napjatým rozpočtem jsou rizikovou skupinou, protože při jakémkoli výpadku příjmů nedokážou hradit běžné výdaje, jako nájemné nebo inkaso," uvedl analytik Home Credit Michal Kozub s tím, že příjmy této skupiny stačí pouze na pokrytí základních životních potřeb. "Každoroční dovolená u moře nebo nákladnější koníčky jsou pro tyto lidi nedosažitelným luxusem," doplnil Kozub. Oproti loňskému roku výrazně vzrostl počet lidí, kteří uspoří měsíčně do 2500 korun. Nárůst způsobil přesun z vyšších kategorií, kde lidé spořili ještě více. Zatímco loni dokázalo nad dva a půl tisíc spořit 28 procent dotázaných, letos už je to jen 20 procent. Medián úspor je podle průzkumu 500 Kč. Na rozpočtech domácností se tak podepisují rostoucí ceny nutných výdajů domácností. Inflace v únoru vzrostla na 3,7 procenta, a pokud lidé používají např. plyn k vaření nebo topení, zaplatí za něj ročně až o čtvrtinu více. Ještě horší situace je podle společnosti na Slovensku. Tam měsíčně neušetří ani euro celých 42 procenta dotázaných. "I když se podle ekonomických čísel Slovensku daří lépe, na reálnou situaci domácností to nemá vliv," uzavřel Kozub. Důvody jsou stejné jako v Česku – nominální růst mezd stírá inflace, která dosahovala v listopadu na Slovensku 4,6 procenta.

Témata:  rodinný rozpočet

Související

Aktuálně se děje

2. října 2025 17:10

Podvodníci cíleně lákají na doplňky stravy: Jak se bránit

S příchodem podzimu roste zájem o posílení imunity a s ním i prodej vitamínů a nejrůznějších doplňků stravy. V této době se také zvyšuje aktivita internetových podvodníků, kteří se snaží vydělat na obavách spotřebitelů o zdraví. Podvodníci často využívají zdánlivě atraktivní nabídky na sociálních sítích, v reklamách či na neznámých internetových stránkách. Jak poznat podvod a co dělat, pokud vám podezřelý produkt dorazí domů?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy