Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Revoluce v hypotékách: Půjčit si na bydlení bude levnější

Bydlení, ilustrační fotografie
Bydlení, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Výhodnější podmínky při splácení hypoték by měl dlužníkům zajistit nový zákon o spotřebitelském úvěru. Poslanci by ho mohli schválit už příští týden, platit začne nejpozději v listopadu.

Nový zákon o spotřebitelském úvěru potěší všechny, kteří si plánují půjčit peníze na bydlení. Bude totiž výrazně regulovat hypoteční trh. Největší výhodou bude možnost předčasného splacení hypotéky bez poplatků.

Česko tento zákon schválit musí, má to totiž nařízené z Evropské unie. Poslanci by o něm ve třetím čtení mohli jednat na schůzi už příští týden, začít platit by měl nejpozději v listopadu. Konečná podoba zákona ještě není známá, sešlo se k němu totiž množství pozměňovacích návrhů.

Prozatím se počítá s tím, že dlužník bude moct každý rok splatit 20 % ze zbývajícího úvěru, ne jen v termínu fixace, jak je tomu doposud, a to bez dalších poplatků. Jediné, co si bude moct banka účtovat, budou náklady, které jim předčasným splacením vznikají.

Zcela zdarma bude splacení v případě smrti dlužníka, dlouhodobé nemoci nebo invalidity. Uvažuje se také o tom, že bezplatně splatit celou hypotéku by bylo možné v případě prodeje nemovitosti. Proti tomu se ale staví zástupci bank. Zákon se bude vztahovat na lidi, kteří si úvěr teprve vezmou, ostatní si budou muset počkat na svou další fixaci. Jeho konečná podoba by mohla být známá už příští týden.

Témata:  hypotéky,  bydlení

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy