Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi mění zvyky: Auta nechávají doma a nasedají do vlaků

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: České dráhy

Vlaky začínají Češi upřednostňovat před autobusy i jízdou vlastním autem. Vyplývá to z Bílé knihy veřejné dopravy, jejíž schválení má dnes na programu vláda. Informují o tom dnešní Lidové noviny.

Podle dokumentu z dílny ministerstva dopravy, který má určit obrysy dopravní politiky do roku 2020, přepravila železnice v roce 2013 celkem 175 milionů cestujících. To je o deset milionů více než v roce 2009. Při přepočtu na osobu a ujetý kilometr srovnání dopadá ještě o něco lépe – dráhy si tak polepšily téměř o pětinu, píší LN.

Přepravní výkony autobusů naopak klesají. Autobusoví dopravci hlásí v rozmezí let 2009 a 2013 ztrátu 30 milionů cestujících. Předloni se autobusem svezlo 338 milionů pasažérů. Méně lidí se vozí i vlastními auty – za pět let jde o desetiprocentní propad. Individuální doprava i tak zůstává hned po městské hromadné dopravě nejfrekventovanějším způsobem transportu.

Jediným dopravním prostředkem, který se postupně stává oblíbenějším, jsou kromě vlaků již jen lodě. Sem patří rekreační plavidla, ale i přívozy. Lodní doprava je však v celkových statistikách okrajovou záležitostí.

Boom na železnici si odborníci vysvětlují nástupem konkurence na vybraných tratích nebo zdlouhavou opravou dálnice D1, díky níž získala dráha konkurenční výhodu. Železnice boduje také lepším propojením integrované dopravy ve velkých městech, kde lze s jednou jízdenkou cestovat městskou hromadnou dopravou i příměstským vlakem. "Kvalita infrastruktury na železnici je pořád tristní. Zlepšila se ale provázanost s městy a na kolejích jezdí nové soupravy," řekl LN Petr Šlegr, ředitel Centra pro efektivní dopravu.

Témata:  vlaky Cestování

Aktuálně se děje

13. května 2024 11:25

11. května 2024 0:52

MS v hokeji 2024: Češi vstoupili do šampionátu vítězně. Po nájezdech jsme Finy udolali

V zahajovacím duelu mezi Českem a Finskem na Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze to byla bitva až do samotného konce. Ani v základní hrací době, ani v prodloužení nepadl jediný uznaný gól, a tak o vítězi rozhodly až samostatné nájezdy. Ondřej Kaše a kapitán Roman Červenka se blýskli góly, zatímco brankář Lukáš Dostál zůstal na stodesetprocent čistý.

Zdroj: Martin Hájek

Další zprávy

Rusko

Komentář

Ruská válečná ekonomika nebývale zvyšuje životní úroveň Rusů a upevňuje Putinův režim

Ruská válečná ekonomika se rozjela takovým způsobem, že to dělá vrásky na čele samotným vrcholným ruským představitelům, uvádí ve svém aktuálním vydání magazín Businessweek. Lidé, kteří neustále zpochybňují výkon ruské ekonomiky jako vylhaný a neudržitelný, prokazují Rusku tu nejlepší službu. Protože nejrychlejší cesta k prohře je podcenění soupeře, což ví každý začínající sportovec.