Dva ze tří Čechů jezdí ojetinou. Peníze na nové auto nemají

Česká republika byla již v minulosti označena za „vrakoviště Evropy“ a situace se během posledních let nijak výrazně nezměnila. Spíše se o něco zhoršila. Tuzemský vozový park nemládne, ale naopak stárne a průměrné stáří aut na vesnicích se pohybuje kolem dvaceti let. Na případné zavedení ekologické daně by bohužel doplatili nejchudší motoristé a na šrotovném se zákonodárci nedokáží shodnout. (PR článek)

Dva ze tří Čechů jezdí ojetinou. Peníze na nové auto nemají
reklama

Problémové ojetiny z Německa

Ojetina z Německa byla pro českého motoristu synonymem kvality. Jenomže časy se mění a deklarovaný původ nemusí vůbec nic znamenat. Zamaskované bouračky, stočené tachometry, důmyslně skryté závady a mnohé další podvody jsou na trhu s ojetými vozy smutnou realitou. Podle provozního ředitele AAA Auto Petra Vaněčka mnozí prodejci o původu vozidel klamou. Stočením kilometrů pak mohou navýšit cenu i o tři tisíce eur. Ke manipulaci s tachometry přitom stále častěji dochází již v zahraničí. Falešný nájezd pak v podstatě legalizuje dovozová technická kontrola.

Slova Vaněčka potvrzují i odborníci ze společnosti Cebia, přední organizace zabývající se prověřováním původu ojetin. Podle nich až polovina aut, u nichž prodejci uvádí původ z Německa, ve skutečnosti pochází ze zemí bývalého sovětského bloku nebo z Rumunska.

Od ojetých vozů Čechy neodrazuje ani vyšší riziko poruchy. Někteří si na případné závady odloží peníze bokem, jiní se spoléhají na produkty jako rychlá půjčka.

Ačkoliv se říká, že není nad vůni nového auta, dopřává si ji pouhá čtvrtina motorizované české populace. Dvanáct procent volí kompromis v podobě levnějšího předváděcího auta a dvě třetiny Čechů se musí spokojit s ojetinou. Podle průzkumu srovnávače půjček Hyperfinance.cz jim nákup často umožňuje půjčka na auto. Ze statistik autobazarů pak vyplývá, že většina nakupujících disponuje částkou kolem 200 až 230 tisíc korun, což je na pořízení nového vozu málo. K rozhodujícím kritériím mnoha Čechů samozřejmě patří i ceny za opravy.

Minivozům a menším automobilům se blýská na horší časy

Nabídka automobilů s cenovkou pod 230 tisíc korun není nijak široká. Kromě některých modelů značky Dacia jsou v nejnižší cenové relaci k mání také některá mikro a miniauta. I jejich nabídka se však brzy zúží – oblíbená Škoda Citigo bude od roku 2020 v prodeji pouze v elektrickém provedení za cenu kolem půl milionu korun.

A nejde jen o nejmenší škodovku, z evropského trhu zřejmě v budoucnu zmizí i další miniauta, které nejsou pro automobilky rentabilní. Důvodem není fakt, že segment tvoří jen cca 8 % trhu, ale zpřísnění emisních limitů. Podle analytiků jsou v ohrožení také modely z třídy malých vozů.

Přísnější emisní normy CO2 vyjdou automobilky draho. Z každého vozu, který limit nesplní, zaplatí až několik tisíc eur. Vzhledem k tomu, že z miniaut nemají tak vysokou marži jako z větších automobilů, budou mnozí výrobci nuceni segment opustit. Snížení emisí nepřipadá v úvahu – podle Maima Picata z evropské PSA je z technologického hlediska mnohem komplikovanější než u větších vozů. Ceny nízkoemisních a bezpečnostních technologií používaných v miniautomobilech jsou srovnatelné s těmi ve větších vozech. A zatímco v nich tvoří pouhý zlomek konečné ceny, u minivozů jde o desítky procent.

Stejný osud jako Citigo proto čeká i mnohé další modely. Nulové emise jsou vykoupeny mnohem vyšší pořizovací cenou. Například startovací cena malého elektrického automobilu Opel Corsa, který má na trh dorazit v roce 2020, vychází na 760 tisíc korun, což je více než dvojnásobek obvyklé ceny automobilu dané kategorie.

Zájem o mini a menší vozy je přitom stabilní, a to i navzdory vzrůstající oblibě SUV, MPV a cross-overů. Ze statistik AAA Auto za rok 2018 je zřejmé, že typickým zákazníkem je mladý řidič nebo senior. Obě skupiny motivuje nižší pořizovací cena, přijatelnější provozní náklady a mimo jiné i skladnost v dopravním provozu.

Bez půjčky by 23 % Čechů chodilo pěšky

Zajímavá čísla vypadla z průzkumu, který letos pro Driveto (platforma zprostředkovávající pronájem vozů) provedla agentura Behavio. Oslovila celkem tisíc respondentů, kteří prozradili následující:

  • v následujících třech letech uvažuje o změně vozidla 35 % dotázaných,
  • pro 10 % není vlastnictví vozu důležité,
  • zhruba tři čtvrtiny dotázaných poslední automobil financovali ze vého,
  • 23 % procent si poslední auto pořídilo na úvěr,
  • operativní leasing byl jasnou volbou pro 3 %,
  • pro polovinu dotázaných hraje podstatnou roli garance původu vozu.

Zájem o krátkodobý či dlouhodobý pronájem vozu stoupá především mezi mladšími řidiči. Lákají je zejména možnosti zrušení smlouvy, výhodného odkupu a minima starostí s provozem vozidla.

Jak šel čas s českým vozovým parkem

Od roku 2004 do konce roku 2018 bylo v České republice registrováno 2 712 152 nových vozidel. Ojetin však za stejné období dorazilo o zhruba šest set tisíc víc. Počet prodaných nových vozů průběžně klesá – v období od začátku tohoto roku do konce července meziročně klesl o 9 % (celkem se prodalo 150 214 vozů), ale stagnuje také dovoz starších aut ze zahraničí. Podle AAA Auto se letos během první poloviny roku dostalo přes hranice téměř o 2 500 ojetých vozů méně než v loni.

Ze statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že průměrné stáří importované ojetiny je 10 let, nicméně polovina vozů z celkového počtu je starší. Vaněček z AAA Auto uvedl, že zákaznici inklinují k mladším ojetinám původem z České republiky na úkor vozů ze zahraničí. Svádí je k tomu garance původu.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky