Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Od nového roku na nepojištěné škody opět přispívají nepojištění motoristé

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Od 1. ledna 2018 je znovu zaveden příspěvek nepojištěných do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Ten se týká těch, kteří mají své vozidlo registrované pro provoz, avšak nemají povinné ručení.

Výjimku tvoří situace, kdy je vozidlo zapsáno jako vyřazené z provozu, zaniklé nebo vyvezené do jiného státu, a dále také případy jeho odcizení. Sazbu příspěvku určuje vyhláška Ministerstva financí ČR podle druhu vozidla. Sazba bude vyšší než běžné pojistné, ale bude ho kopírovat. Oproti předchozímu příspěvku, který byl zrušen před třemi lety, došlo ke snížení sazeb u běžných osobních automobilů, motocyklů do 350 cm3 a také u přívěsných vozíků.

Důvodů, proč lidé porušují zákon a nemají zřízeno povinné ručení, je celá řada. Někteří si své jednání dobře uvědomují, zatímco jiní o porušení zákona možná ani nevědí. Jde především o případy, kdy mají lidé v garáži starý nepojízdný automobil nebo si neohlídali veškeré náležitosti související s prodejem vozidla druhé osobě. Pro tyto případy připravila ČKP informační kampaň, která chce veřejnost na změny v zákoně upozornit a pomoci tak těm, jichž se kontrola řádného pojištění týká. Pojištění si lze ověřit prostřednictvím aplikace na webu ČKP. „Pokud lidé výzvu po novém roce obdrží, je to pro ně signál, aby si dali povinné ručení do pořádku a předešli násobně vyšším částkám v případě škody, kterou by nepojištěným vozidlem mohli způsobit,“ doplňuje Jan Matoušek, výkonný ředitel ČKP.

Příspěvek ale nenahrazuje pojištění. Pokud bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, viník ji zaplatí do výše 1/3 z celkového nároku, maximálně však 300 000 Kč. Tento limit, který zavádí novela zákona o povinném ručení, má zabránit likvidačním finančním dopadům na viníky nehod způsobených nepojištěnými vozidly. Podle údajů ČKP je v České republice registrováno přibližně 130 000 vozidel bez povinného ručení, jež ročně způsobí zhruba 2500 nepojištěných škod za stovky milionů korun.

Nabourá-li vás nepojištěné vozidlo, škodu vám uhradí ČKP z garančního fondu a tuto částku pak vymáhá po dlužníkovi. ČKP poskytne poškozenému plné odškodnění, a to i v případě, kdy vznikne velmi vysoká újma, již by nebyl její viník schopen poškozenému sám uhradit. Bez ČKP by motoristé museli škody po vinících, kteří často nemají dostatečné prostředky, vymáhat sami. „Cílem zavedení nové právní úpravy je dosáhnout spravedlivého principu financování garančního fondu ČKP prostředky od motoristů, kteří neplní svou zákonnou povinnost sjednat si pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,“ uvádí Jan Matoušek. Doposud byl garanční fond financován prostřednictvím členských příspěvků pojišťoven nabízejících pojištění odpovědnosti z provozu vozidel, tedy de facto pojistným hrazeným poctivými motoristy.

Témata:  auta pojišťovny

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

VZP

Zájem o příspěvky VZP láme rekordy

O příspěvky z fondu prevence Všeobecné zdravotní pojišťovny je letos rekordní zájem. VZP eviduje za první čtvrtletí už 465 tisíc podaných žádostí. V porovnání s loňskem se jedná o 50% nárůst. Nejčastěji si klienti žádají o příspěvek na pohybové aktivity a na dentální hygienu. Aby byly žádosti i přes enormní navýšení vyřízeny v co nejkratším čase, přistoupila pojišťovna k posílení personálních kapacit.