Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jste středoškolák a nestaráte se o pojištění? Hrozí vám exekuce

Hrozí vám exekuce za neplacení zdravotního pojištění v době, kdy jste byli na střední škole? Rozhodně to není omyl a tato situace může nastat, pokud jste se spolehli na to, že oznámení o vašem studiu podala škola. A ta mohla udělat buď chybu, nebo nic nenahlásila. Oznámit zdravotní pojišťovně, že jste student a pojistné za vás hradí stát, musíte vy sami, je to vaše základní povinnost.

Za středoškolského studenta stejně jako za nezaopatřené dítě je plátcem pojistného za zdravotní pojištění stát. To, že daný pojištěnec má být zařazen do kategorie státních pojištěnců, však musí někdo jeho pojišťovně oznámit.

Studenti a jejich rodiče se obvykle spoléhají na to, že za ně oznámení provede hromadně škola, a drtivá většina škol to skutečně dělá. Jenže ne vždy to tak je. Povinnost školy to není, takže tento úkon nemusí provést, nebo hlášení provede chybně, například k jiné pojišťovně a na malér je „zaděláno".

Student, respektive rodiče by si měli ověřit, zda škola hlášení provedla a je správné. Jestliže se vyskytne problém, nebo škola tento úkon nedělá, musí se ihned jednat a oznámení provést sami.

Za nezaopatřené se považuje dítě do skončení povinné školní docházky a poté, nejdéle však do 26. roku věku, jestliže se soustavně vzdělává, tím se míní studium na středních a vysokých školách v Česku, ovšem s několika výjimkami, jako je například dálkové, distanční, večerní nebo kombinované studium na střední škole, je-li dítě v době takového studia výdělečně činné nebo má nárok na podporu v nezaměstnanosti nebo podporu při rekvalifikaci.

Jestliže se o placení pojistného nikdo nestará, měl by dotyčný alespoň ihned reagovat, když mu přijde výzva od pojišťovny. Před každou exekucí dlužník obdrží do vlastních rukou takzvaný exekuční titul, což je platební výměr nebo výkaz nedoplatků, proti kterým může podat odvolání nebo námitky).

Témata:  školství pojišťovny

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

VZP

Zájem o příspěvky VZP láme rekordy

O příspěvky z fondu prevence Všeobecné zdravotní pojišťovny je letos rekordní zájem. VZP eviduje za první čtvrtletí už 465 tisíc podaných žádostí. V porovnání s loňskem se jedná o 50% nárůst. Nejčastěji si klienti žádají o příspěvek na pohybové aktivity a na dentální hygienu. Aby byly žádosti i přes enormní navýšení vyřízeny v co nejkratším čase, přistoupila pojišťovna k posílení personálních kapacit.