Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Chcete předčasně vypovědět pojistnou smlouvu? Musíte si ohlídat tyto věci!

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Marie Cvrčková, MoneyMAG.cz

Pokud nejste spokojeni se svým pojištěním nebo jste se rozhodli pro výhodnější nabídku, určitě vás zajímá, jak nejsnadněji vypovědět současný závazek. Poskytovatele pojištění můžete změnit zpravidla jednou ročně, ale jen za určitých podmínek. Podívejte se, kdy a jaké kroky podniknout, abyste ušetřili a změna se vám vyplatila.

Pokud dobře neznáte smluvní podmínky svého pojištění, možná budete překvapeni, že rozvázat smlouvu s pojišťovnou není úplně snadné. Lze ji vypovědět jen v určitém období a za podmínek vyplývajících ze smlouvy či zákona o pojistných smlouvách. „Nejvhodnější chvílí je konec pojistného období čili tzv. výročí smlouvy, jehož datum najde každý ve své smlouvě. V případě, že se rozhodne pro předčasné ukončení, musí být pojišťovně písemná výpověď doručena nejpozději šest týdnů před tímto termínem,“ uvádí Pavel Kuhn, ředitel nové online služby DOK, která zdarma hlídá pojistné smlouvy a klienty mimo jiné upozorňuje právě na jejich blížící se výročí.

Výpověď smlouvy ve „zkušební lhůtě“ nebo při zdražování

Při nákupu zboží má klient právo využít zákonnou lhůtu 2 týdny pro odstoupení od smlouvy. V případě pojištění máte navíc ještě dalších 6 týdnů, novou smlouvu lze tedy vypovědět do 2 měsíců od jejího uzavření. Pakliže se pro ukončení v této lhůtě rozhodnete, počítejte s tím, že pojišťovně vzniká nárok na odpovídající část pojistného.

Také zdražení pojistného, o němž pojišťovna musí vždy písemně informovat alespoň dva měsíce před začátkem platnosti, je příležitostí k vypovězení smlouvy. „Zdražení může činit pár desítek či stovek korun ročně, které pojištěnec zprvu téměř nepocítí. Pojišťovny však mění své tarify pravidelně, takže po pár letech může rozdíl v ceně představovat i několik tisíc, což už může být pro klienta nevýhodné. Jednoznačně se proto vyplatí sledovat aktuální nabídku na trhu,“ říká Pavel Kuhn.

Důvodem může být i nespokojenost s vypořádáním pojistné události. Ta může panovat jak na straně klienta, tak i pojišťovny, která může vypovědět smlouvu klientovi s vysokou četností pojistných událostí. Jistá specifika existují také u jednotlivých typů pojištění. Například u povinného ručení lze smlouvu zrušit kromě výše zmíněných situacích také při prodeji či krádeži vozu.

Případy, kdy lze vypovědět pojistnou smlouvu:

Nejpozději 14 dní v případě uzavření smlouvy na dálku Nejpozději 1 měsíc od oznámení o změně výše pojistného Nejpozději 2 měsíce od uzavření nové smlouvy Nejpozději 6 týdnů před výročím smlouvy V případě nespokojenosti s řešením pojistné události, a to nejpozději 3 měsíce od nahlášení pojistné události

Češi chtějí změnu, často jim však brání smluvní podmínky

Jak potvrdil nedávný průzkum agentury STEM/MARK právě hlídání výročí smluv, znalost smluvních podmínek nebo správně nastavená výše pojistného patří k tomu, co Češi často zanedbávají. Až čtvrtina z nich dokonce přiznává nepořádek ve svých pojistných smlouvách. „Z našeho průzkumu vyplynulo, že se lidé o své pojištění nestarají, nebaví je to. Často vůbec nevědí o existenci výročí smluv ani dalších možnostech, jak závazek vypovědět. Naše služba DOK (mujdok.cz) proto vše od evidence a analýzy pojistek, přes hlídání a upozornění na důležité milníky smluv až po stálé porovnávání s aktuálními nabídkami napříč trhem provede za ně,“ dodává Pavel Kuhn.

Témata:  pojišťovny Peníze

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

VZP

Zájem o příspěvky VZP láme rekordy

O příspěvky z fondu prevence Všeobecné zdravotní pojišťovny je letos rekordní zájem. VZP eviduje za první čtvrtletí už 465 tisíc podaných žádostí. V porovnání s loňskem se jedná o 50% nárůst. Nejčastěji si klienti žádají o příspěvek na pohybové aktivity a na dentální hygienu. Aby byly žádosti i přes enormní navýšení vyřízeny v co nejkratším čase, přistoupila pojišťovna k posílení personálních kapacit.