Nástrahy prodloužené záruky. Jaká jsou vaše práva, ale i povinnosti?

Prodloužená záruka. Lákavá nabídka, slibující, že i po uplynutí dvou let můžete vaše zboží reklamovat. Má však mnoho nástrah a je tedy nutné dát si pozor, co se pod pojmem prodloužené záruky vlastně skrývá. Jaká jsou vaše práva, ale i povinnosti?

Ilustrační fotografie
reklama

Obchodníci nabízejí možnost zakoupit si prodlouženou záruku nad rámec záruky zákonné, která je 24 měsíců. Tuto službu nabízí nejčastěji přímo prodejce při koupi zboží na své pobočce. Neznamená to tedy, že je možné přikoupit záruku u každého zboží nebo u každého prodejce. Většinou je tato služba nabízena u dražších elektronických výrobků, jako jsou například notebooky, fotoaparáty, domácí spotřebiče a podobně. Jednotlivé nabídky prodloužené záruky se mohou lišit v ceně i době, o kterou si záruku můžete prodloužit. Nejčastěji se ale jedná o možnosti prodloužení o 1 rok, 3 roky nebo 5 let. Dalším možným případem je pojištění prodloužené záruky sjednané přímo s pojišťovnou. V tomto případě je nutné znát znění smlouvy a pojistných podmínek.

Možná úskalí tohoto bonusu spočívají v tom, že prodloužená záruka je jen rámcově upravena zákonem, a to jako záruka za jakost. O to více záleží na tom, co si jako kupující sjednáte přímo s prodávajícím. Prodávající však o smlouvě se spotřebiteli nejedná – nabízí již předpřipravenou smlouvu, se kterou buď souhlasíte, nebo ne.

Je potřeba si dát pozor na zaměňování pojmů prodloužená záruka a pojištění. I když obchodníci produkt nejčastěji nazývají prodlouženou zárukou, většinou se bude jednat o pojištění. Pokud se u zboží vyskytne vada v tzv. prodloužené záruce, většinou dojde k opravě zboží. Málokdy je zde dána možnost od smlouvy odstoupit. Některé společnosti nabízejí možnost okamžité výměny či vrácení peněz. I zde je však nutné být nadmíru obezřetný. „Velmi často se spotřebitelé obracejí s žádostí o pomoc na poradnu dTestu, v situaci, kdy si připlatili za okamžitou výměnu, ale zbylo jim jen rozbité zboží,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka dTestu, a dodává: „Po podrobném přečtení podmínek se dozvěděli o výlukách, kdy není možné zboží okamžitě vrátit. Vynaložili tak peníze na okamžitou výměnu, která však není možná.“

Další problém může nastat v případě lhůty k vyřízení. U zákonné záruky má prodávající povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů. Pokud tuto povinnost poruší, spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy z důvodu marného uplynutí lhůty k vyřízení reklamace. Naopak u prodloužené záruky by tato lhůta k vyřízení měla být stanovena ve smlouvě. „Časté jsou případy, kdy na vyřízení reklamace v rámci prodloužené záruky prodejce dává lhůtu 3 měsíce, kdy spotřebitel nemůže disponovat se svým zbožím,“ varuje Eduarda Hekšová.

Pokud se rozhodnete si přikoupit prodlouženou záruku, důrazně doporučujeme si přečíst, co všechno je v této službě zahrnuto, včetně obchodních podmínek prodávajícího. Následně je třeba zvážit, zdali je pro vás daná služba výhodná.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky