Důchodci a Vánoce? Zásadní problém, za který mohou sami Češi

Vánoce jsou za dveřmi a pro mnoho lidí se každoročně jedná o stresující záležitost, ačkoliv má jít o svátky klidu a rodinné pohody. Vyplývá o tom i statistika, která říká, že před Vánoci se Češi zadluží nejvíce, pochopitelně kvůli dárkům. V případě seniorů ale dělají jednu velkou chybu.

Ilustrační fotografie
reklama

Zájem Čechů o půjčku před Vánoci opět narůstá. Analytici sice tvrdí, že na samotné dárky si půjčuje jen menšina lidí, přesto jde o nezanedbatelných sedm procent lidí.

Vyplývá to z průzkumu České bankovní asociace, podle které by si na Vánoce úvěr nevzaly dvě třetiny lidí. Oněm zmíněných sedm procent naopak plánuje půjčku využít například na nákup elektroniky nebo hraček, tedy dárků pro své bližní.

Ačkoliv se to může zdát šlechetné, opak je někdy pravdou. A to zejména v případě seniorů. Mnoho marketingových nabídek totiž cílí právě na dárky pro ně, a nabízí předražené zboží, o které však sami důchodci nejeví zájem.

Vyplývá to z údajů seniorského portálu i60, který tvrdí, že dárky pro seniory jsou často nesmysly, které nikdo nechce. Vybrat dárek pro seniory totiž není lehké, a proto si mnoho Čechů usnadňuje práci tím, že navštěvuje specializované portály, které radí nebo prodávají dárky určené přímo starším lidem.

Často pak ale lidé zapomínají, co senioři doopravdy potřebují a chtějí. A to je podle portálu jeden z faktorů, který je třeba při výběru dárků zohlednit. Buď aby splnil přání obdarovaného, nebo aby jej překvapil.

"Při obdarovávání seniorů, bohužel, ještě stále přetrvávají různé mýty. Jistě je nejjednodušší dát dědovi bačkory, ovšem pokud jde o pána, který doma tráví minimum času a je aktivní, nemůže nikdo očekávat, že nad dárkem zajásá," tvrdí psychiatrička Tamara Tošnerová.

Portál pro seniory upozorňuje, že každý důchodce je odlišný a nelze kupovat dárky všem stejně. Lze se na podobných webech inspirovat, je ale třeba zohlednit požadavky každého zvlášť.

Své o tom ví i Kateřina Novotná, která dělala praxi v několika domovech pro seniory. Ta připomněla kampaň jedné neziskové organizace, která před Vánocemi ve spolupráci s obchodním řetězcem distribuovala do domovů pro seniory balíčky s perníčky.

Měl to sice být dárek pro osamělé seniory, nakonec ale byl všem k smíchu. Perníčky totiž byly tvrdé a klienti z nich měli tak akorát legraci. Naopak poměrně zaražení byli ve chvíli, kdy jiná neziskovka přinesla do domova seniorů plyšové medvídky.

Jak upozorňuje portál, senioři nestojí u hrníčky s nápisy "nejmilejší babička" a podobně. Mohou být infantilní, a hlavně seniorům nelze vybírat dárek podle věku, ale podle zaměření konkrétních lidí.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky