Češi zavedou revoluci do letectví. Pomůže jim k tomu umělá inteligence

Česká společnost CEAC (Central European Aerospace Corporation s.r.o.) má v úmyslu jako první na světě zvýšit celosvětově bezpečnost provozu letadel pomocí umělé inteligence. Ta bude každodenním pomocníkem pilotů, a to pouze za použití chytrého telefonu nebo tabletu, ve kterém bude nainstalována aplikace AFI-X vyvinutá českými odborníky ve společnosti CEAC. O projekt, který má zajištěn financování z evropských fondů spravovaných Ministerstvem průmyslu a obchodu, projevili už zájem zahraniční investoři například z USA a Číny. Na globální trh by měla aplikace AFI-X vstoupit nejpozději v roce 2020.

Ilustrační fotografie
reklama

„Projekt využívající umělou inteligenci je dalším krokem k rozvoji oblasti leteckého  a vesmírného průmyslu v ČR směrem ke světové špičce a zároveň přispívá k potřebné transformaci z ekonomiky stojící na nízké ceně práce, na ekonomiku znalostní  s vysokou přidanou hodnotou“, říká Milan Šlapák, prezident GE Aviation pro Českou republiku a Slovensko. V umělé inteligenci spatřuje výhody zejména ve snižování zátěže pilotů, což přímo vede ke zvýšení bezpečnosti leteckého provozu.

„Na rozdíl od auta se letadlo pohybuje ve tří-dimenzionálním prostoru, kde jsou nároky  na pilota mnohem vyšší a pilot tak musí hlídat řadu parametrů, které při jakékoliv nepozornosti mohou vést až k nehodě s fatálními následky. Jak ukazuje naše analýza, statistika nehod má vzrůstající tendenci (viz tabulka níže). Náš umělý letecký instruktor (překlad ze zkratky AFI-X – Artificial Flight Instructor) řekne hlasem pilotovi nedostatky, kterých se dopustil a navrhne mu zároveň i způsob, jak tyto nedostatky odstranit,“ vysvětluje duchovní otec myšlenky a výkonný ředitel společnosti CEAC, Martin Balda.

AFI-X pilota po nastoupení do letadla pozdraví, sdělí mu např. rychlost a směr větru, teplotu, prognózu počasí, v průběhu letu pak i další informace, doporučení a rovněž ho ocení za dobře provedený let.

AFI-X poslouží zkušeným pilotům, kteří budou chtít zlepšovat své letecké dovednosti i těm, kteří ukončili základní výcvik. Umělá inteligence bude schopna rozpoznat chování pilota  a navrhnout takovou úroveň přesnosti řízení letadla podobně, jako když si zvolíte ve video hře stupeň obtížnosti.

„Máme v plánu uvést první generaci umělé inteligence AFI-X nejpozději do roku 2020. Prototyp AFI-X zcela dokončíme do poloviny roku 2019, poté bude následovat lokalizace produktu na cílovou platformu Android a IOS od Apple,“ upřesňuje Balda.

Umělá inteligence AFI-X vyvolává vzpomínku na americký seriál Knight Rider s Davidem Hasselhoffem, kterému pomáhá inteligentní automobil KITT a dokonce mu hlasem radí, co má tento akční hrdina dělat. „Jistá podobnost se seriálem Knight Rider by tu být mohla, umělá inteligence AFI-X vyvinutá českými odborníky je však daleko vyspělejší než KITT. A především, smyslem KITTa bylo pomáhat jen akčnímu hrdinovi. Náš AFI-X jsme vytvořili tak, aby mohl pomáhat všem úrovním pilotů,“ uzavírá s úsměvem Balda.

Statistická data pro všeobecné nekomerční letectví (FAA, EASA):

Počty nehod s ohledem na fázi letu – nekomerční provoz

Letová fáze

Počty nehod, EASA Data2) – rok 2015

Počty nehod, FAA Data3) – rok 2016

Vzlet, stoupání po vletu1)

70

183

Přiblížení na přistání1)

37

46

Přistání1)

180

308

Ostatní

113

113

Procento nehod připadající na fáze letu po okruhu z celkového počtu nehod v nekomerčním všeobecném letectví

71,75 %

82,62 %

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky