Únava za volentem? V tuhle chvíli musíte nutně vypnout motor!

Na začátku cesty se možná cítíte za volantem svěží a ostražití, ale po stovce kilometrů se dostaví únava. Přijde pozvolna a nenápadně a s ní i nebezpečné důsledky: ospalost, snížení pozornosti i schopnosti rychle reagovat. Jestliže nechcete během řízení zbytečně riskovat, zkuste zastavit a protáhnout si tělo. MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí a Infinity Clinic v Praze vám poradí, jak na to.

Únava za volantem
reklama

Kdy je čas vypnout motor

Tělesná i psychická únava se sice dostavuje u každého člověka individuálně, ale po 180 ujetých kilometrech je přestávka vhodná pro všechny. „Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující. Tento stres může vyvolat právě ztuhlost šíjových svalů. S ohledem na zvýšené riziko nehody by řidiči rozhodně neměli únavu svalů i celkovou únavu organismu podceňovat,“ upozorňuje primářka Michaela Tomanová.

Dodržujte pravidelný pitný režim

Únava za volantem přichází pomalu a nenápadně. A s ní i nebezpečné důsledky: ospalost, snížení pozornosti i schopnosti rychle reagovat. Základní preventivní opatření představuje dodržování pitného režimu. Dehydratace organismu totiž vznik únavy podporuje. Vhodný je například vlažný čaj, v horkém letním počasí vypijte klidně i 4 litry.

Dělejte si přestávky na protažení

Během dlouhého sezení za volantem dochází k únavě pohybového aparátu. Ta se projevuje například ztuhlostí krční páteře nebo bolestmi ramenou, paží a předloktí. „Jestliže nechcete během řízení zbytečně riskovat, doporučuji dělat si při cestě přestávky na protažení, nejlépe po 2 - 3 hodinách jízdy. Pár jednoduchých cviků vašemu tělu prospěje,“ říká Michaela Tomanová.

Nastavte si správně klimatizaci

Horko za volantem je nebezpečným faktorem. Bránit se lze zapnutím klimatizace uvnitř vozu. Buďte však obezřetní. Pokud si totiž vychladíte vnitřek auta přespříliš a poté vystoupíte do horka, vystavujete se zdravotně nebezpečnému tepelnému šoku. Obecně platí, že klimatizace nemá být nastavena na větší rozdíl jak 4 až 5 ºC oproti venkovní teplotě. „Chladnější vzduch by rozhodně neměl foukat přímo na tělo. Jinak hrozí zatuhnutí například obličejových nebo šíjových svalů. Foukání směrujte spíše nahoru. Před dojezdem na místo doporučuji klimatizaci vypnout a lehce pootevřít za jízdy okénka, aby se ve voze vyrovnala vnitřní a vnější teplota,“ říká primářka Michaela Tomanová.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky