Úskalí koupě použitého zboží. Na co si dát pozor?

Nakupujete použité zboží? Narazíte na ně nejen v obchodech třeba při procházce městem, ale též na internetu. Právě internet je plný e-shopů s použitým zbožím. Lze tu sehnat věci, které jsou jinde vyprodané, značkové zboží za zlomek ceny nebo zboží, které bylo pouze rozbaleno a nikdy nepoužito. Co když se ale na takto zakoupené věci objeví vady? Jaké nedostatky se dají považovat za vadu a jaké už nikoliv? Je možné použité zboží reklamovat?

Ilustrační fotografie
reklama

Pokud se chystáte objednat si přes internet použité zboží, je namístě trochu zapátrat a seznámit se s hodnocením daného e-shopu. Rovněž doporučujeme zjistit, zda věc kupujete od podnikatele, který ji nabízí za účelem dosažení zisku, nebo od někoho, kdo pouze prodává přebytečné věci z domácnosti. V případě nákupu od podnikatele jste jako kupující mnohem lépe chráněni a zboží můžete reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako kdybyste kupovali zboží nové. Na plnění povinností prodávajícího navíc dohlíží dozorové orgány, zejména Česká obchodní inspekce. „Pokud zboží koupíte od soukromé osoby, platí sice také 24měsíční odpovědnost za vady, neplatí zde ale známých 30 dní k vyřízení reklamace. Povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů má pouze podnikatel ve vztahu ke spotřebiteli. A když prodávající svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok vymáhat u soudu,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Prodává-li použité zboží podnikatel, musí vám dodat celou řadu informací. Především musí informovat o tom, že zboží již bylo použito. Musí vás také upozornit na vady zboží a na míru jeho opotřebení, tedy na to, jak dlouho a jakým způsobem bylo používáno. „U některého zboží je mnohem snazší o tomto informovat – například u strojů a techniky, kde je zaznamenáván počet motohodin. Lze tedy dohledat, jak dlouho se věc užívala,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. A dodává: „Naproti tomu při koupi běžného vybavení domácnosti jako jsou pračky, ledničky nebo mixér bude třeba pro odhad míry opotřebení a budoucí životnosti věnovat větší pozornost materiálu výrobku, jeho provedení nebo ceně.“

A jak je to s vadami a možností reklamovat použité zboží? Pod pojmem vada si lze představit jakýkoliv nesoulad skutečných vlastností zboží s vlastnostmi deklarovanými nebo spravedlivě očekávanými. V případě použitého zboží se ale za vadu nepovažují nedostatky, o kterých kupující předem věděl, nebo které plynou z míry opotřebení. Tedy doby a způsobu užívání, s čímž musí být kupující seznámen. Pokud si například koupíte rok starý mobilní telefon a na něm se bude vybíjet baterie o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení její výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti (rovněž s poklesem výkonnosti baterie můžete už při koupi počítat i vy). Pokud by však baterie měla v této době nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, pokud jste na ni nebyli upozorněni. Tedy o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat.

Reklamovat vadu použitého zboží můžete stejně jako v případě zboží nového. Za vadu odpovídá prodávající, který si k posouzení vady nebo opravě zboží může smluvit jiný subjekt, nejčastěji autorizovaný servis. „Největší pozor by si spotřebitelé měli dát na zkrácení záruky u použitého zboží. Zákon prodávajícím umožňuje ujednat kratší záruční dobu, ale nesmí být kratší než 12 měsíců,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Prodávající má také podle zákona povinnost odstranit vadu zboží buď opravou, která nijak nesníží hodnotu věci, nebo výměnou za zcela stejný nový bezvadný kus, případně odstoupením od kupní smlouvy či formou slevy, pokud vada nebrání dalšímu užívání věci. V případě použitého zboží však není spravedlivě možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný nový kus zboží. Zákon tedy namísto výměny zboží dává kupujícímu v tomto případě rovněž právo na přiměřenou slevu z ceny.

Témata: dTest | zboží | e-shopy | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky