Některé západní značky tvrdí, že kvůli franšízám z Ruska odejít nemohou

Mnoho západních značek po invazi ruských vojsk na Ukrajinu z Ruska odešlo, ale některé z nich mají v zemi stále otevřené provozovny a tvrdí, že je nemohou zavřít. Firmy jako Marks and Spencer (M&S), Burger King a hotelové skupiny Marriott a Accor to zdůvodňují tím, že jsou omezeny složitými franšízovými smlouvami s dalšími podniky, což jim brání z ruského trhu se stáhnout. Dohromady mají tyto firmy v Rusku stále otevřeno téměř 1000 provozoven, upozornila dnes BBC.

Burger King
reklama

M&S má v Rusku stále otevřených 48 obchodů, zatímco Burger King zhruba 800 restaurací, řetězce Marriott a Accor po 28 a 57 hotelech.

Řada západních podniků má takové smlouvy už desítky let. Obchody M&S například provozuje od roku 1999 turecká společnost FiBA, která má práva na prodej výrobků tohoto maloobchodního řetězce v celé východní Evropě. Britský maloobchodní gigant uvedl, že v reakci na válku pozastavil společnosti FiBA dodávky svého zboží.

Vlastník společnosti Burger King uvedl, že restaurace této značky v Rusku fungují na základě franšíz. Tyto "dlouhodobé právní dohody nelze v dohledné době snadno změnit", uvedla společnost Restaurant Brands International, která je vlastníkem řetězce Burger King.

Hotelové skupiny IHG a francouzský řetězec Accor, pod nějž spadají značky Ibis a Novotel, působí v Rusku patrně na základě podobných smluv. Řetězec Marriott uvedl, že jeho hotely v Rusku patří třetím stranám. Dodal, že bude nadále vyhodnocovat možnosti těchto hotelů zůstat v provozu.

Franšízy jsou užitečné pro západní značky, které chtějí vstoupit na trhy v různých zemích, ale neznají tamní poměry, chybí jim peníze nebo schopnosti na dané trhy vstoupit, uvedl Graeme Payne z právnické firmy Bird&Bird. "Člověk (...) si může říct, proč zkrátka své obchody nezavřou. Ale jen z čistě obchodního a smluvního hlediska je velmi obtížné to udělat bez nějakých dalekosáhlých právních důsledků," dodal.

Dohody se zpravidla uzavírají na deset a více let. Pokud by poskytovatel franšízy smlouvu porušil, mohl by čelit žalobě a případně finančnímu postihu. Kdyby se však zjistilo, že majitel franšízy má vazby na ruského prezidenta Vladimira Putina nebo že na něj byly uvaleny sankce, pak by z hlediska britského práva mohla být smlouva vypovězena, uvedla Victoria Hobbsová ze společnosti Bird&Bird.

Připomněla také, že franšízové smlouvy mívají doložku, která umožňuje od dohody odstoupit, pokud dochází k poškozování pověsti firmy. Problémem však podle Hobbsové je, že majitelé franšíz sami nic špatného nedělají. Pokud by se některé ze značek podařilo proti franšíze v Rusku dosáhnout rozhodnutí britského soudu, ruský soud by ho nevynutil, konstatoval odborník na franšízy, právník John Pratt.

V omezeném manévrovacím prostoru se dotyčné firmy vymezují proti ruské invazi na Ukrajinu, připomíná BBC. Společnost Accor, která má v Rusku 57 hotelů pod svou značkou a 3500 zaměstnanců, pozastavila budoucí otevírání hotelů a rezervace lidem, na které byly uvaleny sankce. Skupiny Marriott a IHG, z nichž každá má v Rusku 28 hotelů, rovněž zastavily investice a výstavbu nových hotelů. Uzavřely také své kanceláře v Moskvě, které samy vlastní.

Burger King přesměruje své zisky z franšízových provozů v Rusku na humanitární pomoc. Společnost M&S přislíbila více než 1,5 milionu liber (44,2 milionu Kč) na podporu uprchlíků a věnuje 20.000 kabátů a termoprádlo.

Společnost Yum Brands uvedla, že dokončuje dohodu se svým hlavním franšízantem o dočasném zastavení provozu restaurací Pizza Hut. Yum Brands je vlastníkem řetězců KFC a Pizza Hut.

Témata: Rusko | obchody | sankce | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky