Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Itálie už je v recesi, míní trh. Zůstane v ní minimálně do poloviny letoška

Itálie, ilustrační fotografie
Itálie, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

KOMENTÁŘ LUKÁŠE KOVANDY: Italská ekonomika se letos meziročně propadne v každém z jednotlivých čtvrtletí. Jednotlivé finanční instituce postupně upravují svůj odhad letošního výkonu italské ekonomiky směrem dolů. Prognózy z konce minulého a tohoto týdne už Itálii nedávají šanci, že by alespoň v jednom z letošních čtvrtletí mohla meziročně růst.

Nejnovější prognózy přitom Itálii předpovídají v běžícím a také příštím čtvrtletní i mezikvartální pokles, a to až o 0,8, resp. jedno procento, tedy pokles v porovnání s posledními třemi měsíci roku 2019, resp. se čtvrtletím právě běžícím. Už přitom loni od října do prosince italská ekonomika mezičtvrtletně ztrácela, a sice 0,3 procenta. To znamená, že technicky je země už nyní v recesi, v níž setrvá minimálně do poloviny letošního roku. Technická recese totiž znamená mezičtvrtletní pokles reálného výkonu ekonomiky ve dvou po sobě jdoucích čtvrtletích.

Odhady výkonu italské ekonomiky se zhoršují ruku v ruce s postupem tamní extrémně se šířící koronavirové nákazy. Počet nakažených dnes překonal úroveň deseti tisíc osob. Itálie patří společně s Čínou, Jižní Koreou či Íránem mezi infekcí nejzávažněji zasažené země. Drastická opatření k potlačení nákazy, včetně celostátní karantény, napáchají značné ekonomické škody. Za celý letošní rok tak italská ekonomika vykáže přinejlepším jednoprocentní reálný meziroční pokles. Zemi od recese nepomůže ani dnes oznámená vládní balík pro boj s koronavirem a jeho důsledky v objemu 25 miliard eur. 

Témata:  Itálie recese ekonomika Koronavirus COVID-19

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.