Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi za vánoční stromky letos utratí 850 milionů

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

KOMENTÁŘ LUKÁŠE KOVANDY: Češi letos za vánoční stromky utratí dohromady zhruba 850 milionů korun. Stát tak z prodeje vánočních stromků a příslušné DPH letos bude mít zhruba 111 milionů korun.

Sumu 707 milionů korun dají Češi za nejoblíbenější jedle, které jsou ovšem často, až z 80 procent, ze zahraničí, hlavně z Dánska, resp. z Polska. Oblíbené jsou jedle hlavně proto, že neopadávají. V souhrnu 88 milionů utratí letos Češi za smrky pichlavé a 55 milionů korun za další druhy smrků a za borovice. U smrků a borovic existuje mnohem větší, takřka stoprocentní pravděpodobnost, že pochází z České republiky. 

V Česku se každoročně prodá 1,2 až 1,3 milionu vánočních stromků, nejinak tomu bude letos. Pandemie koronaviru sice mění časování nákupu, takže lidé letos nakupují v nezvykle velkém množství hned zkraje adventu, avšak celkově by prodané množství stromků nemělo vybočovat z dlouhodobého průměru. Vánoční stromek si prostě lidé pořídí bez ohledu na to, zda panuje pandemická situace či ne. Starším lidem, kteří jsou k nákaze náchylnější, jej mohou pořídit a donést až do bytu děti či vnoučata.    

Stromeček si tak zakoupí necelá třetina tuzemských domácností. Část domácností má však umělý stromeček, který preferuje zhruba patnáct procent Čechů, a některé z domácností získávají stromeček mimo maloobchodní síť, například ve vlastním lese nebo z náletu. Mimo maloobchodní síť Češi každoročně pořídí 200 až 250 tisíc stromečků. 

Cena vánočních stromků se přitom v posledních několika letech prakticky nemění, s výjimkou vysokých stromků. Letošek nebude výjimkou, takže ceny letos budou srovnatelné třeba s rokem 2015, kdy se pohybovaly od 300 do 1300 korun. Češi jsou ale díky postupnému růstu své kupní síly ochotni utrácet více za dražší varianty vánočního stromku, například za vyšší jedli.  

Letos však kvůli obavám ze zhoršení finanční situace v příštím roce a kvůli strachu z propuštění tento přesun vstříc dražším variantám stromkům ustane. Zatímco předloni Češi za stromky vydali zhruba 810 milionů korun, tedy o zhruba pět procent méně, než utratili loni, letos utratí tolik, co loni. Tedy zmíněných 850 milionů. Počet prodaných stromků se i tak letos bude pohybovat ve zmíněném rozsahu od 1,2 do 1,3 milionu kusů, jako v minulých letech. 

Vánočních jedlí býval dříve nedostatek, takže velcí pěstitelé – především z Dánska, které je největším evropským producentem vánočních stromků – před několika lety založili na severu Polska nové plantáže. Stromky z těchto plantáží rozšiřují nabídku jedlí i na českém trhu, a i díky nižším dopravním nákladům drží jejich cenu na zmíněné prakticky neměnné úrovni. Růst kupní síly Čechů se tak v uplynulých letech projevoval zejména tím, že pořizovali dražší varianty stromků. Před lety vyháněl cenu jedlí vzhůru jejich nedostatek, ale tomu učinil přítrž právě zmíněný vznik plantáží na severu Polska. 

Jedle kavkazské letos vyjdou v ČR na 550 až 900 korun, smrk pichlavý na 400 až 500 korun, smrk ztepilý na 300 až 400 korun a borovice budou stát od 400 do 550 korun. 

Témata:  Vánoce

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.