Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmy mají strach z obchodní války mezi USA a EU, Brexitu či změny NAFTA

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Budoucí makroekonomický vývoj vnímá jako největší riziko pro své podnikání 60 % společností napříč různými sektory. Vyplývá to z každoročního průzkumu poradenské společnosti BDO mezi více než 500 představiteli firem po celém světě. Hlavní zdroj obav představuje obchodní válka mezi USA a EU, britské opouštění Evropské unie (tzv. Brexit) či nová jednání o Severoamerické dohodě o volném obchodu (NAFTA). Po riziku státních i mezinárodních regulací se makroekonomický vývoj dle průzkumu stal druhou největší hrozbou, zatímco v roce 2017 zaujímal až třetí místo.

Podle celosvětového průzkumu auditorské a poradenské společnosti BDO považuje 60 % firem za nejzávažnější zdroj rizik nepředvídatelný vývoj makroekonomiky. „Důvodem obav je potenciální existenční dopad na podnikání firem, zejména v podobě nových obchodních dohod a bariér. Aktuálně se jedná o uložení sazeb na dovoz kovů do USA, plánovaná protiopatření Evropské unie, anebo opětovné projednávání obchodních ujednání s Velkou Británii, která EU opouští,“ vysvětluje Lukáš Hendrych ze společnosti BDO. Tato opatření totiž mohou mít vliv jak na další obchodní dohody, tak i na bonitu jednotlivých průmyslových odvětví nebo dokonce ekonomiku celých států.

Čelit rizikům dokáže jen čtvrtina firem

Schopnost vzdorovat rizikovým faktorům, jako je právě nepříznivý makroekonomický vývoj, nyní udává jen 28 % dotázaných firem. Teprve ve fázi příprav na budoucí rizika se nachází 56 % společností, zatímco 16 % firem dokonce nemá vůbec žádnou strategii. Ta by podle průzkumu BDO měla spočívat v technologických inovacích, které dle mínění respondentů umožňují nejen průběžně zefektivňovat výrobní procesy nebo služby poskytované veřejnosti, ale také flexibilně reagovat na vývoj trhu.

Témata:  ekonomika Brexit nafta

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy