Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Polovinu Čechů práce baví, důležitější je ale slušný plat

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Motivací českých zaměstnanců se zabýval rozsáhlý průzkum společnosti Sodexo Benefity. Zaměstnanci v ČR se podle něj v přístupu k zaměstnání výrazně liší, nejdůležitější motivací k práci však zůstává finanční zabezpečení (59 %). Třetině lidí dává jejich práce především pocit jistoty, zároveň ale většinu lidí práce baví (55 %). Nejvíce zábavná přijde obyvatelům Jihočeského kraje, nejméně pak lidem z Pardubického kraje.

Nejsilnější touhu po zabezpečení cítí lidé z Libereckého a Pardubického kraje, tam je důležité pro 68 % obyvatel. Třetina Čechů chce čelit zajímavým pracovním výzvám a být ceněna jako profesionálové svého oboru. Skoro 30 % dává práce pocit, že někam patří a každý desátý dotázaný hledá v práci kvalitní přátelství.

Slušný plat a dobrý šéf dělají spokojené zaměstnanceKe spokojenosti v zaměstnání nejvíce přispívá dobré finanční ohodnocení (65 %), dobrý kolektiv (60 %) a férový šéf. „Finanční ohodnocení a dobré vztahy s kolegy a šéfem jsou pro spokojenost v zaměstnání zásadními faktory. V práci strávíme více než polovinu našeho celého života, proto jsou tam důležité nejen materiální, ale i sociální a psychologické aspekty. Potřeba uznání, ocenění, podpory a lidskosti vede nejen ke spokojenosti, ale i větší motivaci odvádět dobře svou práci,“ potvrzuje psychoterapeutka Zuzana Douchová z terapeutického centra My life studio.

Mladí lidé chtějí v práci svoboduFlexibilita pracovní doby je důležitá jen pro čtvrtinu lidí, stejně tak možnost kariérního růstu. U mladých lidí je potřeba volnějšího pracovního režimu mnohem důležitější než pro ostatní, bez ní si dobré zaměstnání neumí představit 40 % studentů. Dobrého zaměstnavatele si bez zaměstnaneckých benefitů neumí představit skoro třetina respondentů. „Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky v papírové nebo digitální podobě na kartě. Ty v Česku dostává skoro polovina zaměstnanců. V posledních letech je na vzestupu poptávka po volnočasových benefitech, které zaměstnance motivují ke zdravějšímu životnímu stylu a působí jako prevence řady civilizačních onemocnění,“ říká Štěpán Tůma ze společnosti Sodexo Benefity Česká republika.

Pětina zaměstnanců se chce v práci učit novým věcem a pro desetinu lidí je důležité moderní pracovní prostředí, setkávání se zajímavými lidmi nebo dobré postavení v rámci firmy. Významný post ve firmě je důležitější pro muže a obyvatele Jihočeského kraje.

Nejspokojenější ve své práci jsou zaměstnanci kancelářských profesí a nejméně pak lidé pracující jako dělníci. Obecně jsou ale Češi se svým zaměstnáním spokojení. Nekomfortně se v aktuálním zaměstnání cítí jen necelá pětina lidí.

Typologie zaměstnancůNa základě výše zmíněného průzkumu vytvořilo Sodexo společně s agenturou Ipsos přehled 7 různých typů zaměstnanců podle jejich přístupu k zaměstnání a hlavní motivace k práci. Tato metodologie pomůže zaměstnavatelům identifikovat hlavní motivace jejich lidí a nabídnout jim daňově zvýhodněné benefity a další výhody podle jejich zařazení tak, aby s nimi zaměstnanci byli co nejspokojenější.

Základní typy zaměstnanců jsou v Typologii popsány jako kamarád, pracant, konzervativec, profesionál, kariérista, altruista a pohodář. Všechny segmenty jsou na pracovním trhu zastoupeny rovnoměrně.

Kdo je kdoKamarád je podle průzkumu nejčastěji žena ve věku 25-37 let, pracující ve veřejném zdravotnictví, sociálních službách, maloobchodu nebo ve finančním sektoru. Lidem z tohoto segmentu práce nejčastěji pomáhá jednoduše navázat kontakty s novými lidmi.

Pro Pracanta je v zaměstnání nejdůležitější pocit jistoty. Nejčastěji jde o muže staršího 38 let, pracujícího ve stavebnictví nebo v dopravě.

Především finanční zabezpečení hledá v práci Konzervativec, tedy nejčastěji žena nad 45 let, absolventka střední školy, pracující v administrativě nebo v obchodu. Lidé spadající do tohoto segmentu mají rádi vše pod kontrolou.

Práce rovná se výzva pro zaměstnance Profesionála – vysokoškolsky vzdělaného muže ve věku 25-37 let, který pracuje nejspíš v IT, vědecké nebo v technické oblasti. Díky své práci se cítí jako ceněný profesionál. Práce mu přináší nové a zajímavé výzvy, které ho motivují nejvíc.

Kariérista potřebuje ve svém zaměstnání zažívat především úspěch. Jde mu hlavně o postavení ve firmě a o peníze. Takové zaměstnance potkáte především ve finančnictví, pojišťovnictví nebo v energetice a velmi pravděpodobně se bude jednat o vzdělaného muže do 30 let.

Jako poslání vnímá svou práci Altruista, pravděpodobně žena s vysokoškolským vzděláním jakéhokoliv věku, která pracuje ve školství, sociálních službách nebo v zdravotnictví. Na svém zaměstnání nejvíce oceňuje, že může být vzorem pro ostatní.

Pohoda a klídek, hlavně aby nikdo moc neotravoval – to je to, co zajímá Pohodáře především. Takové zaměstnance potkáte nejčastěji v administrativě a jsou to muži i ženy ve věku 38 – 50 let.

Témata:  práce zaměstnanci zaměstnavatelé

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.