Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vrátit či vyměnit vánoční dárek? Obdarovaní narazí

Vrátit či vyměnit vánoční dárek? Obdarovaní narazí

Foto: DataLife

Prodejci nejsou povinní přijmout zpět ani vyměnit špatně vybrané vánoční dárky. Jejich postoj je v souladu se zákonem, upozornil v pondělí Jan Votočka ze spotřebitelského časopisu dTest.

"Prodejce v kamenné prodejně nemá zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit jen z důvodu, že se zákazníkovi nehodí,“ uvedl Votočka. "Pokud si tedy spotřebitel koupi rozmyslí, nemusí mu prodejce vyhovět. A to ani v případě, kdyby se zákazník s tímto požadavkem vrátil třeba jen pět minut po odchodu od pokladny.“ Výjimkou jsou případy, kdy prodejce dopředu výslovně garantuje možnost vrácení či výměny zboží. Nejčastěji se tak děje informací napsanou přímo v provozovně nebo na dokladu o zaplacení, postačí však i ústní prohlášení. Prodejce si též může stanovit různé podmínky, zejména lhůtu pro uplatnění tohoto požadavku. Takové právo je pak vymahatelné, a to třeba i soudní cestou. "I v těchto situacích však evidujeme problémy a to především byla-li takováto možnost garantována pouze ústně a po Vánocích se prodejce k plnění svých slibů již nemá. Proto doporučuji požádat dopředu prodejce o potvrzení této možnosti přímo na doklad o zaplacení,“ sdělil Votočka s ohledem na zkušenosti s některými obchodníky. Mimo dárků si zákazníci často nevědí rady ani s tím, jak využít nejrůznější poukazy k nákupu zboží či služeb. Bohužel ani v těchto případech nemá podnikatel povinnost vrátit cenu poukazu či jen vyplatit rozdíl jeho nevyužité části. O něco lehčí může být vracení nevhodných dárků zakoupených přes internet. Zde totiž lze využít zákonného práva odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. "Zákazník pak má právo na vrácení celé kupní ceny, a to včetně poštovného a balného. Odstoupení však musí být v dané lhůtě prodejci doručeno, nestačí jej pouze odeslat. Zvláště v období vánočních svátků tak jde o velmi šibeniční lhůtu,“ upozornil Votočka.

Témata:  Vánoce

Aktuálně se děje

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 12:03

16. dubna 2024 10:45

Jak na mimosoudní řešení sporů

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří urovnat domluvou, u jiných se však oboustranně přijatelného řešení dospět nepodaří. Jelikož se drtivá většina těchto sporů týká nízkých částek, soudní řešení sporů se kvůli soudním poplatkům a nákladům na advokátní služby často nevyplatí. Existuje však alternativní způsob řešení těchto sporů, kterého mohou spotřebitelé využít, jelikož je levnější a rychlejší.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy