Malé obchody v ohrožení. Pokud kvůli EET zdraží, opustí je zákazníci

Více než 2/3 Čechů míří podle průzkumu společnosti Bizerba za nákupy potravin nejraději do malých obchodů a samoobsluh. Láká je sem především kvalita, speciální sortiment, ale i osobní přístup. I přesto by ale v případě zdražení o více než 10 % neváhala většina zákazníků odejít k levnější konkurenci. Právě malé prodejny se přitom zdražení v souvislosti s EET jen těžko vyhnou.

Ilustrační fotografie
reklama

Rodinné řeznictví jako perla města

Navzdory nízkým cenám obchodních řetězců začali Češi znovuobjevovat malá rodinná řeznictví, pekárny či obchody se zeleninou a ovocem. Více než třetinu zákazníků sem láká jistota kvality, významnou přidanou hodnotou je i speciální sortiment, který není ve velkých obchodech běžný. Svou roli hraje také vidina ušetřených peněz. Téměř 12 % dotázaných totiž přiznává, že tyto obchody navštěvuje především proto, že zde nenakoupí „zbytečné věci“, kterým v hypermarketech jen těžko odolává.

Co způsobí zdražení?

I přes všechny benefity a výhody, které menší obchody nabízejí, není loajálnost zákazníků bezmezná. 85 % oslovených Čechů totiž přiznává, že únosné je pro ně zdražení maximálně na hranici 10 %. Jakmile to bude více, začnou nakupovat jinde. „Pro některé majitele obchodů, zejména v menších městech, je ale zdražení kvůli EET téměř nevyhnutelné. Někteří z nich už k němu přistoupili, jiní zatím drží ceny na stejné úrovni. Bohužel je ale jen otázkou času, kdy si spočítají, že se navýšení cen nevyhnou,“ říká Martin Dvořák, obchodní ředitel společnosti Bizerba, která dodává váho-pokladny pro EET.

Stejné podmínky pro všechny?

Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) již dříve uvedla, že i pro menší prodejny představovaly jednorázové náklady na EET minimálně 20 000 korun. K tomu je nutné navíc připočíst zhruba 10 000 korun ročně na provozní náklady s EET spojené. Pro velké řetězce nejde o takové částky, majitelé malých obchodů je ale budou muset někam promítnout. „Zdražování nahrává i fakt, že maloobchodníci jsou ochuzeni o kompenzaci, kterou v případě restaurací představovalo snížení DPH na jídlo a nealkoholické nápoje,“ říká Dvořák. Podle dat ČSÚ i přesto restauratéři po zavedení EET zdražili.

Šance nebo krach

Hrozící úbytek zákazníků by však pro některé maloobchodníky mohl znamenat i šanci. „Pokud využijí naplno potenciál pokladních řešení a naučí se využívat informace ze statistik, které systémy generují, může to jejich podnikání i zachránit,” říká Dvořák a dodává příklad z praxe: “Správným využitím funkce na řízení skladového hospodářství může podnikatel snížit skladové zásoby až o 20 %, aniž by to zákazník nějak pocítil. Šanci, jak odkrýt „černé díry“ a nezdražit, tedy reálně maloobchodníci mají.“

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky