Do průmyslu přišla vlna dobré nálady

Nálada v českém průmyslu si zažila půl roku meziměsíčního poklesu. V červnu však změnila směr a meziměsíčně si polepšila. Body navíc si připsalo také stavebnictví a firmy v obchodě. Nálada mírně opadla u firem v odvětví služeb a mezi spotřebiteli. Zprávu o optimismu v české ekonomice dnes vydal Český statistický úřad.

Ilustrační fotografie
reklama

Meziměsíční nárůst indikátoru důvěry v průmyslu značí, že tento sektor zalila v červnu vlna dobré nálady. Průmyslníci se sice v období uplynulého půl roku vyrovnávali s neustálým poklesem optimismu, v červnu se však situace změnila. Průmyslová důvěra se meziměsíčně zlepšila zvláště z titulu očekávaného růstu tempa výrobní činnosti. Optimismus průmyslníků však pramení nejen ze samotné výroby, ale pozitivně vyznívá i trend ve vývoji nových zakázek z tuzemska i zahraničí. Podle průmyslníků se plnost objednávkových knih v porovnání s květnem nezměnila. Nových zakázek mají průmyslníci stále dostatek. Trh práce je v současné době skutečně rozžhavený. Průmyslové firmy se po nových zaměstnancích poohlíží každý den, přestože v období blízké budoucnosti neočekávají, že by se úroveň zaměstnanosti měla změnit. Informuje Petr Gapka, hlavní ekonom MONETA Money Bank.

Příchod sezónních prací zvedá náladu především stavařům. Důvěra v sektoru stavebnictví vzrostla na nejvyšší úroveň od února loňského roku. Lze předpokládat, že na stavbách bude v průběhu letních měsíců plno a pilno. Stavaři očekávají, že se jim zvedne úroveň zaměstnanosti, kterou si „vynutí“ rychlejší tempo růstu výrobní činnosti.

Ačkoli se nálada mezi spotřebiteli meziměsíčně snížila, pokles nakonec nepůsobí zle. Optimismus spotřebitelů se stále udržuje nad průměrnou úrovní loňského roku. Dobrou náladu spotřebitelů podporuje pokračující ekonomický růst. Svou roli sehrává i vysoká úroveň důvěry v celém hospodářství. Obavy, které mají spotřebitelé v oblasti cen, jsou v současné chvíli na místě. Inflace se udržuje nad 2 %. K tomuto cenovému vývoji přispívá zčásti růst mezd a částečně kupní síla samotných spotřebitelů. Spotřebitelé si dobře uvědomují svou lepší finanční situaci, což se následně odráží ve struktuře jejich nákupů. Růst spotřebitelských cen Čechy pravděpodobně ještě nějaký měsíc potrápí, v závěru roku však očekáváme návrat zpět ke 2 %.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky