Lidé stráví ve frontách u pokladen až půl roku života. Jak se jim vyhnout?

Každý z nás stráví v průměru jeden až šest měsíců svého života v obchodě ve frontě u pokladny. Některé vypadají na první pohled malé, přesto se vlečou, u jiných je více lidí než jinde, ale postupují rychle. Jak vybrat tu nejefektivnější, abyste obchod opustili co nejdříve?

Ilustrační fotografie
reklama

Podle serveru The Guardian stráví průměrný člověk ve frontě u pokladny až půl roku svého života. Sami si spočítejte, kolikrát za týden jdete na nákup, a pokud se zadaří a navštívíte obchod ve chvíli, kdy dostanou stejný nápad tisíce dalších lidí, máte o zábavné odpoledne postaráno. Jak efektivně nakupovat tak, abyste byli doma co nejdříve?

Základ správného a rychlého nakupování začíná už doma. Nejprve je třeba vybrat ideální čas na nákupy, který se liší v závislosti na daném dni, na blížících se svátcích, ale i na počasí. Ve chvíli, kdy je venku jako v sauně, většina lidí vymění obchody za koupaliště a to nejnutnější nakoupí ráno nebo večer, až teploty opadnou. Naopak pokud venku prší, dá se předpokládat, že v obchodech bude plněji. Blíží-li se svátky, nakupte si do zásoby klidně o několik dní dříve, pečivo v mrazáku vám vydrží a trvanlivé salámy také nepodléhají okamžité spotřebě.

Mnoho lidí také v dnešní době plné technologií podceňuje nákupní seznam, právě ten vám ale vymezí okruh věcí, pro které do obchodu jdete. V ideálním případě si zmapujte rozložení svého oblíbeného obchodu a seznam sepište tak, abyste se pro žádnou z věcí nemuseli vracet na úplný začátek. I to vám totiž může sebrat drahocenné minuty.

Poznejte svůj obchod

Většina obchodů má hned při vstupu sekci se zeleninou a ovocem, následují trvanlivé potraviny, pečivo, maso a mrazáky. V závěru bývá například vybavení pro vaše mazlíčky, nápoje, nebo věci do domácnosti. Mezi tím ale minete například sýrové produkty, jogurty, koření, sladkosti a další pochutiny. Navíc u některých obchodů je vše jinak a například nápoje bývají situovány vepředu. 

Zmapujte si proto, co kde ve vámi nejčastěji navštěvovaných obchodech leží a přizpůsobte tomu nejen svůj nákupní seznam, ale i velikost košíku. Není nic horšího, než když si vezmete obyčejný košík do ruky a v půlce obchodu zjistíte, že chce koupit šest dvoulitrových lahví pití, které jsou navíc skoro na začátku. Dalších 10 - 15 minut ztratíte pouze výměnou koše a obcházením celého obchodu znovu od začátku.


Pokud chcete minimalizovat čas strávený v obchodě, jděte jen po tom, co opravdu potřebujete. Nákupní akce prostudujte doma a nenechte se zlákat na zboží, o kterém víte, že jej nepotřebujete, ale líbí se vám nebo vám je cenově sympatické. Pouhé přemýšlení nad tím, jestli takovou věc koupíte nebo ne opět nákup prodlouží.

Minimalizujte časové ztráty

Čas také ušetříte ve chvíli, kdy si nebudete hrát na prodavače, ale budete skutečně zákazníkem. Špatně uskladněné zboží nepřerovnávejte, nedohadujte se s prodavači o své pravdě ani nezkoumejte vše, co vám přijde pod ruce, i když víte, že si takovou věc nikdy nekoupíte.

S první frontou se nejčastěji setkáte u pultu na maso a sýry. Většina obchodů dnes ale nabízí stejné zboží i balené, které se nachází poblíž masných pultů. Sice vám tato volba neposkytne možnost vybrat si přesně takovou váhu, kterou chcete, pokud ale oželíte těch pár gramů navíc či méně, můžete se těmto frontám směle vyhnout.

Čemu se nevyhnete jsou fronty u pokladen. Známe to všichni, ve chvíli, kdy se k nim blížíme, analyzujeme obsahy košíků, počet lidí a poté suverénně zamíříme k jedné z nich, nebo naopak zmateně pobíháme a nevíme, do které se zařadit. Podle průzkumu společnosti MasterCard si 62 % lidí frontu vybírá podle obsahu nákupních košíků ve frontě před nimi, 21 % si zvolí frontu, kde stojí nejméně lidí, a 9 % lidí hledá nejzručnější či nejrychlejší pokladní. 

Nejkratší neznamená nejrychlejší

Netřeba dlouho spekulovat nad výhodami jednotlivých metod, nejlepší je ale právě ta třetí, kterou volí nejméně lidí. Ukázala to studie v americké Californii, která zjistila, že počet lidí nebo obsah košíků nejsou mnohdy relevantními faktory. Poloprázdná fronta může zdánlivě zmizet nejrychleji, ale může být také ta nejpomalejší, a proto v ní nestojí tolik lidí jako ve frontě, kde je dvakrát tolik lidí.

Plnější fronty mají ještě jednu výhodu. Dostanou prodavače pod tlak a omezí případné zdržování ve formě diskuzí se zákazníky. Navíc poměrně snadno poznáte zručné prodavače, stačí se totiž podívat na to, jak dlouho jim trvá "namarkovat" zboží, které mají na pásu. Pokud jej instinktivně chytnou, ocení a pošlou dál, vědí, kde má které zboží čárový kód a půjde jim to rychleji, než prodavačům, kteří každé zboží třikrát otáčí, aby čárový kód našli.

Urychlit nákupy také můžete ve chvíli, kdy se vyhnete frontám, v nichž převažují senioři. Právě ti stráví u pokladny nejvíce času ze všech nakupujících, což potvrdila i studie vědců z University of Hertfordshire. Ti mimo jiné navrhují, aby obchody zřídily speciální kasy pouze pro penzisty. Pomalejší odbavení nebude zdržovat ostatní zákazníky a seniory bude motivovat k častějším návštěvám supermarketů.

Pokud se chcete vyhnout frontám u pokladen úplně, využijte některé z nových technologií, které nabízí stále více obchodů. Máte možnost si například markovat zboží ještě před tím, než jej vložíte do košíku, nebo využít samoobslužných pokladen. Tam už záleží pouze na vaší šikovnosti, na druhou stranu kouzlo tohoto rychlého nákupu objevuje stále více Čechů a i u samoobslužných pokladen se už dnes tvoří poměrně velké fronty. Využít také můžete nákupů online, v tomto případě se ale připravte, že si připlatíte za dopravu.

Témata: obchody | lidé | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky