Prosincový jízdní řád na železnici přinese redukci počtu vlaků

Prosincový začátek nového jízdního řádu na železnici přinese redukci počtu vlaků, které objednává a platí stát, celkem více než o sedm procent. Státní rozpočet však podle úterního vydání deníku E15 mnoho neušetří.

660
reklama

Smlouva mezi dopravcem a ministerstvem dopravy na příští rok sice není ještě formálně podepsána, ale dráhy podle ní za dálkové vlaky dostanou od státu 3,95 miliardy korun. To je o pouhých 50 milionů (zhruba o 1,2 procenta) méně než letos. Dříve oznámený konec dotací pro vlaky na nejziskovější české trati mezi Prahou a Ostravou je tak spíše symbolickým gestem vůči soukromým dopravcům; v září na trať vyjel RegioJet, příští rok se sem chystá Leo Express.

Vlaky z hlavního města na sever Moravy si totiž na sebe vesměs vydělaly a dotace či případný zisk mohly putovat na jiné, ztrátové spoje. Ty je nyní třeba dofinancovat. Navíc pod dotace se po roce vrací několik dálkových vlaků z Břeclavi na Ostravu, které dráhy letos zkoušely provozovat na své podnikatelské riziko. To nevyšlo.

„Proti dubnovým plánům jsme také dorovnali jízdu v taktu na tratích Brno–Ostrava a Praha– Hradec Králové,“ uvedl Martin Novák, mluvčí ministerstva dopravy. Stát na druhé straně přestal platit vlaky mezi Pardubicemi a Jihlavou a Lužnou u Rakovníka a Chomutovem. Na prvně jmenované tak rychlíky zcela končí, na chomutovské trati si tři páry vlaků denně zaplatil kraj.

Dotovaný rychlíkový provoz výrazně prořídne i na některých dalších tratích, například Praha–Písek–České Budějovice. Dráhy jej ale nemohou suplovat na své vlastní náklady, jako je tomu u ostravských vlaků. Proti prvnímu návrhu grafikonu z dubna se státní objednávka rychlíků ztenčí o téměř sedm procent, při započtení ostravských vlaků je meziroční úbytek dotovaných spojů ještě vyšší.

Témata: vlaky

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky