EET je pro e-shopy problém. Jak vyřešit platby kartou?

Kromě obchodů musí od 1. 3. zavést EET také e-shopy, kterých je v ČR 30-35 tisíc. Jsou mezi nimi velké nadnárodní, ale i úplně malé, které si zřídily například maminky na mateřské dovolené, drobní výrobci různého dárkového zboží apod.

Ilustrační fotografie
reklama

Problém je v tom, že platby kartou jsou druhou největší skupinou plateb hned po úhradách v hotovosti, proto je není možné vyloučit z elektronické evidence tržeb. Ve sněmovně v lednu neprošla Andrejem Babišem navržená změna, aby se EET netýkala těch nákupů v e-shopech, které zákazník hradí právě kartou.

E-shopy v krajních případech platby kartou nebo přes platební brány přestanou nabízet, tím by však omezili svou nabídku služeb a ztratili část zákazníků. "Pro e-shopy se jedná o velké technické komplikace, v některých případech až neřešitelné," uvedl již dříve výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

David Chuděj, odborník na bezpečnost internetových nákupů, ředitel firmy VIKIPID, odpovídá na základní aktuální otázky:

1. V čem spočívá největší problém pro e-shopy v souvislosti s EET?

Z pohledu EET se jedná v případě platby kartou na internetu o jakousi anomálii, se kterou zákonodárce při přijetí samotného zákona nepočítal. Ministerstvo financí se sice snažilo prosadit výjimku, aby e-shopy byly z EET vyňaty, ale nezvítězil zdravý rozum a zákon je platný bez změn.  Jde totiž o to, že v případě běžného napojení na EET si obchodník pořídí běžně dostupné technické zařízení - pokladnu včetně systému, kterou po internetu propojí s finanční správou. Jinými slovy takové napojení má dnes běžně dostupné řešení. Jenže při  internetovém nákupu si zákazník platí kartou za zboží z pohodlí svého obýváku a vy jako prodávající nemůžete s pokladnou do toho obýváku za ním, ale přesto platbu musíte zaevidovat. Uvědomme si, že v české republice působí na internetu něco kolem 30000 e-shopů a využívají na tisíce řešení, na kterých jim e-shopy běží. A tady se e-shop dostává do složité situace, protože musí naprogramovat do svého konkrétního řešení napojení na EET. V tomto případě se ale nebavíme o nákladech v řádu pár tisícovek za nějakou pokladnu, ale v řádu desítek tisíc až stovek za naprogramování individuálního řešení, a to si e-shop velmi rozmyslí, jestli do toho jít, nebo platbu kartou ve svém e-shopu zakázat, nenabízet. Problémy spočívají tedy ve složitém technickém řešení, vysokých nákladech, případně obavách z další byrokracie, kontrol a pod.

2. Mají e-shopy nějakou možnost, jak platbu kartou zákazníkům bezbolestně zachovat?

Ano, mají. Dnes jsou v mnoha případech standardní platební brány připraveny poskytnout svým klientům řešení, které jim evidenci plateb kartou v rámci EET umožní. V tomto případě si ale musí obchodník uvědomit, že jedná vždy svým jménem, a proto se všemi důsledky, které pro něj jako poplatníka ze zákona vyplývají. Pokud ale bude evidence na základě řešení třetí strany probíhat s vadami, tak poplatníkovi hrozí pokuta až 500 000,-Kč. Myslím, že platební brány jsou natolik profesionální, že nabídnou řešení, které bude v pořádku. V případě tohoto řešení se ale poplatník v rámci EET musí e-shop registrovat. Další možností, v jejímž případě se obchodník registrovat nemusí, je možnost využití takzvané garanční platební brány, která možnost platby kartou umožňuje. Jde o to, že v tomto případě neeviduje obchodník, ale poskytovatel garanční brány. Zákazník zaplatí kartou na garanční účet a peníze jsou zaplaceny převodem z účtu na účet e-shopu, což nepodléhá EET, až po převzetí zásilky zákazníkem. Pokud zákazníkovi e-shop zásilku nepošle, nebo si ji zákazník nepřevezme, automaticky se peníze vracejí zpět na účet zákazníka, který tak má jistotu, že o své peníze nepřijde. Podobně pracuje notářská úschova. Takové systémy ale na trhu běžně k dostání nejsou. My takový garanční platební systém nabízíme, ovšem vyvíjeli jsme ho 4 roky a domnívám se, že je unikátní a jediný v ČR.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky