Drazí právníci ministra Řebíčka neuhlídali miliardový most. EU peníze nepošle

Česko se loučí s penězi EU, a to i kvůli pochybné dopravní zakázce. Na kontrolu tendrů si přitom ministr dopravy Aleš Řebíček najímal elitní právníky, píší v úterý Hospodářské noviny.

reklama

Ministr Řebíček vždy vytrvale tajil, proč platí stamiliony najatým elitním advokátům. Až teď, když se HN podařilo smlouvy získat, se vše skládá střípek po střípku.
 
Právníci totiž měli kontrolovat také zakázky na stavby z evropských peněz. A to včetně železničního mostu v Kolíně za 1,2 miliardy korun, který opravovala bývalá Řebíčkova firma Viamont. Právě tenhle tendr byl nejspíš zmanipulovaný, a tak Česko o peníze téměř jistě přijde.
 
Přestože zakázku prověřovali najatí právníci, na chyby podle dnešního vedení ministerstva neupozornili. Přišlo se na ně až letos, když měla unie prostavěné peníze proplatit. "I přes uvedenou kontrolu byly dodatečně zjištěny nedostatky ve výběrovém řízení," potvrdil mluvčí ministerstva Martin Novák.
 
Je to přitom další z pochybností, jestli mělo smysl platit "Řebíčkovým" právníkům ze státní kasy dohromady 300 milionů. HN získaly kopie smluv a zjistily, že ministerstvo si advokáty najímalo i na běžnou práci, kterou mohli bez potíží dělat úředníci. Třeba na psaní vyhlášek a návrhů zákonů, organizování menších tendrů nebo i na posuzování smlouvy na pronájem ministerské kantýny.
 
Zakázku na most v Kolíně kontrolovala advokátní kancelář Volopich a Tomšíček, jedna z pěti kanceláří, které zvítězily v Řebíčkově megatendru z roku 2007 na poskytování právních služeb. Poté, co stát vyhlásil vítěznou firmu, měla advokátní kancelář prověřit, jestli byla soutěž v pořádku. Evropští úředníci a dnes i ti ministerští jsou přesvědčeni, že nebyla. Do tendru se přihlásily jen dvě firmy, z nichž jedna (její jméno stát nikdy nezveřejnil) měla sloužit jen jako takzvané křoví pro pozdějšího vítěze - sdružení firem kolem Viamontu, který zakládal právě Řebíček a jehož akcií se po vstupu do vlády údajně zbavil. Evropští auditoři navíc zjistili, že tendr byl Viamontu ušitý na míru - žádná jiná firma neměla šanci.
 
Advokát Daniel Volopich dnes říká, že na určité chyby tehdy jeho lidé přišli - ovšem nic konkrétního nemůže říct kvůli advokátské mlčenlivosti. S tím, jak byla zakázka vypsaná, prý neměl nic společného. "Považuji za potřebné zdůraznit, že naše advokátní kancelář nebyla zpracovatelem zadávacích podmínek," uvedl Volopich.
 
Most přes Labe v Kolíně má ale problémů ještě víc: především byl naplánovaný jako zdvihací (a tudíž dražší), aby pod ním mohly proplouvat i vysoké lodě. Jenže v řece kvůli chybějícím jezům na severu země není a v dohledné době ani nebude dost vody na to, aby po ní mohly lodě plout po celý rok. A Nejvyšší kontrolní úřad zase kritizoval, jak se stavba prodražila - z původních 769 milionů nabobtnala na konečných 1,2 miliardy.
 
Kromě kolínského mostu se proplacení dotací brzdí také třeba u dálnice D8 kvůli nedodržení termínů. Celkem jde o 11 miliard korun, s nimiž už ministerstvo ani nepočítá. "Těžko je dostaneme," potvrdil náměstek Lukáš Hampl.

Témata: právníci

Doporučujeme

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky