Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Situace v ČR je alarmující, varuje ekonomka

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ministerstvo práce a sociálních věcí v březnu zveřejnilo výzkum, který se týká počtu bezdomovců v České republice. Z něj vyplývá, že počet lidí bez domova je dvojnásobný oproti původním předpokladům. Jak ale poukazuje ekonomka Ilona Švihlíková, do problémů může spadnout mnohem více lidí.

Podle informací ministerstva práce se celkový počet bezdomovců nyní odhaduje na 68,5 tisíce osob. V ČR podle těchto odhadů tak na ulici žije 6,7 osoby v přepočtu na tisíc obyvatel. Alarmující je množství lidí bezprostředně ohrožených ztrátou bydlení.

„Situace je na hraně a nezlepšuje se. Sedmdesát tisíc lidí už je číslo, které je potřeba brát velmi vážně," uvedla pro Český rozhlas ekonomka a vedoucí katedry politických a společenských věd na Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů Ilona Švihlíková.

Poukazuje na to, že člověk se na ulici dostane dvěma způsoby – jednou z nich je zadlužení, které muže vzejít i z malých částek. Druhým faktorem je nezaměstnanost. „Jakmile se v rodině objeví dlouhodobá nezaměstnanost, cesta na samé dno je poměrně rychlá," varuje ekonomka.

Bezdomovci se ale mohou stát i pracující lidí. „Výdaje na bydlení tvoří významnou položku výdajů. Lidé okolo minimální mzdy nebo těsně nad ní jsou tři kroky od ztráty bydlení. Stačí krátký výpadek a už je zle," vysvětluje Švihlíková.

To podle ní dokazuje, že mezilidská sociální síť není tak pevná, jak se nám zdá. „Jakmile jednou propadnete, cesta zpět je prakticky nemožná," varuje. Pozornosti by také nemělo ujít, že v ohrožení bezdomovectvím se nachází dalších 120 000 lidí. 

Témata:  bezdomovci lidé

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy