Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: Drahé zákaznické linky? Podnikatelé porušují zákon

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Pokud chcete po telefonu ohlásit poruchu vodovodu, reklamovat vady zboží nebo vyúčtování elektřiny či plynu, můžete za takový hovor zaplatit desítky i stovky korun. I když novela zákona na konci loňského roku používání zpoplatněných modrých a bílých linek pro kontakt se zákazníky omezila, mnozí podnikatelé ji nedodržují. dTest proto vyzval více než 30 společností, aby změnily způsob komunikace se zákazníky.

Banky, pojišťovny, mobilní operátoři, dodavatelé energií, dopravci a další využívají stále pro kontakt se zákazníky bílé a modré linky, které jsou podle tarifikace konkrétního operátora zpoplatněny částkou až pět korun za každou započatou minutu volání. Hovor na modrou či bílou linku je nejenom dražší než volání na běžnou linku, ale většina operátorů u něho v současné době neumožňuje čerpat volné minuty. Každý zákazník tak za hovor, kterým chce například nahlásit poruchu či pojistnou událost, musí zaplatit ne zcela zanedbatelnou částku.

„Na konci loňského roku přitom vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele, která zakazuje obchodníkům pro komunikaci se spotřebiteli ohledně uzavřené smlouvy používat telefonní linky, za které je účtována vyšší cena, než je běžná sazba,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Řada společností tento zákaz bohužel nadále ignoruje. Jedná se například o České dráhy, pojišťovnu Kooperativa či Českou podnikatelskou pojišťovnu.“

dTest proto nyní vyzval více než 30 společností, které stále využívají pro kontakt se zákazníky zpoplatněnou bílou či modrou linku, aby přehodnotily svou politiku komunikace se zákazníky a používaly pro kontakt s klienty běžné telefonní linky nebo bezplatné zelené linky. V současné době již podnikatelé nemají na výběr, musí tyto linky přestat používat, jinak se dopouští správního deliktu podle zákona o ochraně spotřebitele, za který jim může být udělena pokuta až do výše jednoho milionu korun. „Pokud tyto společnosti nezmění svůj přístup, podáme podnět České obchodní inspekci k zahájení správního řízení. Uvažujeme také o podání žaloby na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům k příslušnému soudu,“ uvádí Zelený.

Již před rokem oslovil dTest více než 50 společností s výzvou, aby přestaly drahé osmičkové linky využívat. Některé společnosti vyšly spotřebitelům vstříc, například Internet Mall, LEO Express, General Logistics Systems Czech Republic či Moneta Money Bank. Jiné se sice drahých barevných linek vzdát nehodlaly, alespoň však vyšly zákazníkům vstříc tím, že vedle nich zřídily ještě běžnou pevnou či mobilní linku. Mezi tyto společnosti se řadí například Pražské vodovody a kanalizace, ARMEX ENERGY či BOHEMIA ENERGY entity.

Více informací o problematice osmičkových linek v České republice se dozvíte ZDE.

Témata:  dTest telekomunikační služby Telefony

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

17. dubna 2024 12:14

Za dobu našeho členství v EU vzrostlo bohatství průměrného Čecha o více než 40 procent

Od vstupu do Evropské unie (EU) nám vzrostl reálný HDP v přepočtu na obyvatele o více než 40 %, a to z 480 tisíc korun v roce 2004 na 675 tisíc korun v roce 2023. Průměrná spotřeba domácností vzrostla o 22 %, tedy z 248,5 tisíce korun v roce 2004 na 302 tisíc korun v roce 2023. Pokud by Česko nebylo součástí EU, dařilo by se nám ekonomicky hůře. HDP v přepočtu na obyvatele za loňský rok by bylo o pětinu nižší (o 130 tisíc korun) a spotřeba domácností by se snížila o třetinu (o 100 tisíc korun).

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.